Aarhus University Seal

Hvordan kan leg være med til at ændre universitetet?

Legens potentiale for at ændre universitetet blev diskuteret, da IT-byen Katrinebjerg torsdag d. 8. august dannede ramme for samtaler om et legende universitet. Fredag d. 9. august kunne interesserede på Dokk1 i Aarhus opleve, hvordan studerende fra både ind- og udland har været med til at vække “det legende universitet" til live i forbindelse med deltagelsen på Aarhus Universitets Summer University kursus Game.Play.Design.

Af Josephine Eghave Midttun Solheim

Torsdag formiddag summede auditoriet på Katrinebjerg af en legende stemning, da forskere og studerende blev budt velkommen af Lektor Rikke Toft Nørgaard til konferencen "The Playful University - A Conversation between UK & DK". Rikke Toft Nørgaard stod bag konferencen og åbnede samtalen med en pointe om, at universitetet skal have mere plads til dagdrømmeri. 

Dagen igennem blev der fantaseret, diskuteret og konkretiseret alt lige fra pensum til karneval og fra strategier til spiludvikling. Deltagerne i salen lyttede interesserede med, da Professor Nicola Whitton, Durham University, indledte sin keynote med en liste over de fejl, hun gennem sit liv har begået. Ifølge hende skal det legende universitetet kunne rumme, at vi fejler. Vi skal selv have modet til at fejle.

Hvordan kan vi lege legen seriøst?

De ti foredragsholdere førte konferencens deltagere gennem en spændende og legende fortælling om et universitet, der rummer den enkelte studerende og er åben for leg, kreativitet og forandring. De rammesatte en samtale om, hvordan vi skaber et universitet, hvor vi får leg uden for konteksten af leg, og hvor respekten for institutionen ikke glemmes i legen. 

Leder af Curriculum Enhancement Alex Moseley, University of Leicester, var også en af konferencens keynotes. Han rundede dagen af med at sætte en legende streg under, at vi som undervisere bliver nødt til at ændre vores måde at formidle undervisningen, hvis vi skal komme tættere på det legende universitet. Han fik blandt andet forskere og studerende til både at arbejde med modellervoks og omdøbe semestre i en legende atmosfære. 

Når leg bliver til virkelighed

Fredag d. 9. august fortsatte legen på Dokk1 ved Aarhus Havn, da studerende fra Aarhus Universitets Summer University kursus Game.Play.Design slog dørene op for deres spildesigns. De syv studiegrupper bestod af studerende fra både ind- og udland og med tilknytning til uddannelser, der spændte bredt - fra Religionsvidenskab til Computerteknologi. På trods af forskellige baggrunde var det lykkedes de studerende at designe en række spil, som havde det formål, at de skulle være nyttige for slutbrugeren, Dokk1 og dens besøgende. 

De syv spil bestod af forskellige teknologier; fra en kano bygget i pap og udstyret med microbit-accelerometer til webcams, der kunne bringe tegninger til live via et kontrolbræt. Fælles for alle syv spildesigns var, at de alle var designet med en metode kaldt “Value Sensitiv Design”, hvor slutbrugerens behov og menneskets etiske dimension vægter særligt højt i designet og brugen af teknologierne. 

Kan eksamen være en leg? 

Rundt omkring på Dokk1 kunne man give sig i kast med de forskellige spil, da de studerende ikke var samlet i ét enkelt lokale, som vi kender det fra den traditionelle undervisning. Den åbne præsentation var de studerendes endelige eksamen, hvilket også var markant anderledes, end hvad de studerende fra sommerskolen var vant til. 

“I morges sagde jeg til min mor, at jeg slet ikke kan forstå, hvordan jeg kan have det så afslappet inden en afsluttende eksamen, som jeg havde det i dag. Jeg er normalt lige ved at dø af skræk, inden jeg skal op og forsvare, men med den her eksamensform har jeg faktisk bare glædet mig til at vise, hvad vi har lavet, og jeg havde slet ikke følelsen af, at jeg skulle vurderes,” fortalte en studerende fra sommerskolen. 

Stemningen på Dokk1 var både legende og seriøs, og det lykkedes underviserne fra Aarhus Universitet, Lektor Rikke Toft Nørgård og Lektor Claus Toft-Nielsen, at rykke universitet ud af bygningerne i Nobelparken og ind i byens pulserende liv. Ligeledes lykkedes det dem at skabe leg ude af konteksten for leg. 

Legen er kun lige begyndt

De to dage bragte forskere, studerende og andre interesserede lidt tættere på, hvad det legende universitet er i både teori og praksis. Og den "lusory attitude", som er det mindset, en spiller skal være i for at kunne spille et spil og forstå spillets verden, er et af grundelementerne i tanken om det legende universitet. Netop det mindset omsluttede begge dage og vil fortsat forsøge at vinde indpas på vores allerede eksisterende universitet.

Ildsjælene som på tværs af begge dage præsenterede, spillede og samtalte omkring det legende universitet vil fortsætte deres arbejde med det legende universitetet. Man vil blandt andet kunne møde dem og stifte bekendtskab med emnet under hashtagget #PUC19 på Twitter. Her er alle, der leger med tanken om et legende universitet, velkommen til at byde ind og være med til at skabe fremtidens universitet, både i teori og praksis. 

Læs mere: