Aarhus University Seal / Aarhus Universitets segl

VOLA inviterede studerende fra AU indenfor og fik ny viden om det japanske marked

En gruppe studerende fra Japanstudier skiftede tirsdag den 14. maj bøgerne ud med case arbejde i Horsens, hvor de gav forslag til, hvordan virksomheden VOLA kan etablere sig i Japan.

11.06.2019 | Charlotte Møller Nygaard

Birthe Tofting viser de studerende fra Arts et af VOLAs kerneprodukter. Foto: Charlotte Møller Nygaard

En af medarbejderne på VOLA arbejder på et armatur. Foto: Charlotte Møller Nygaard

Birthe Tofting viste de studerende rundt på fabrikken i Horsens. Foto: Katrine Solvang Larsen

De studerende fra Arts satte deres faglighed i spil for at løse den aktuelle udfordring for VOLA og fik samtidig værdifuld viden med hjem om, hvordan det er at arbejde i en produktionsvirksomhed, hvis man kommer fra humaniora.

VOLA som case

De første VOLA-armaturer blev designet i 1968 af Arne Jacobsen til Danmarks Nationalbank og har nu været produceret i mere end 50 år - først på en lille fabrik i Aarhus, siden 1999 på en fabrik i Horsens. VOLA har haft stor succes med deres armaturer i Europa, og de ønsker nu at få bedre fat i det japanske marked. Derfor brugte Lærke Lindø Jensen, Helena Kolbeck, Mathilde Bøgelund og Cecilie Kavin fra Japanstudier dagen på at komme med nye og lidt skæve idéer til, hvordan VOLA kan blive endnu stærkere repræsenteret på det japanske marked.

Pitch med fokus på kultur

I de studerendes præsentation blev der lagt vægt på sprog- og kulturforståelse, men de kom også med konkrete bud på hvilke kundegrupper VOLA kan arbejde med. Her sætte de deres viden om forbrug og byggekultur i spil for at pege på bestemte områder og segmenter der kan være interessante for VOLA. Derudover fokuserede de på, hvordan Japan er et oplagt marked for VOLA med deres æstetiske og tidløse design, et enkelt og geometrisk formsprog, dansk håndværk og skandinavisk designtradition.

Godt at få omsat teori til praksis

Case arbejdet var arrangeret i samarbejde mellem VOLA og Arts på AU, både for at give virksomheden ny inspiration, og for at give de studerende en mulighed for at afprøve deres faglighed i en konkret problemstilling. De studerende synes, at arbejdet med en case var spændende, og at det har givet en god mulighed for at lære en virksomhed at kende. »Arbejdet hos VOLA har givet et godt indblik i, hvor meget vi humanister som studerer andre kulturer og sprog kan bidrage med. Det var en god oplevelse at kunne bruge noget af den teori og kulturviden og sprogevner, man har, og vise det frem som en markedsstrategi, som ville være relevant for et internationalt firma«, fortæller Helena. Derudover oplever hun case arbejdet som en god måde for de studerende at komme i forbindelse med virksomheder, »det er noget, som jeg tror, at der er brug for mere af – både for studerende, men også for at åbne øjnene op for firmaerne, så de kan se, hvad vi egentlig kan«. Hun tilføjer, »For mig var det en oplagt mulighed for at se, hvordan en virksomhed fungerer, samt opleve deres forventninger til humanister og hvordan de kan arbejde i en virksomhedskontekst. Det gav også et rigtigt godt indblik i de værdier, der gennemsyrer VOLAs arbejde og deres arbejdsproces.  Det tror jeg helt klart, at vi kan tage med os fremover«.


Fakta

Casen blev afholdt den 14. maj 2019. De studerende blev budt velkommen af Birthe Tofting, Direktør for Internationalt Salg, Marketing & HR, som viste rundt på VOLA, og som var opgavestiller på dagens case. Efter rundvisning efterfulgt af oplæg ved Stine Sønderbo, Social Media and Key Account Manager, om hvordan man som humanist arbejder i en designvirksomhed som VOLA. Derefter brugte de studerende dagen på FÆNGSLET i Horsens hvor de arbejdede med casen. Som afslutning på dagen pitchede de studerende deres idéer for Birthe Tofting, VOLAs administrerende direktør, Johannes Saugbjerg, samt Key Account Managers Britta Dalgaard Jensen og Jette Friis Nielsen. Se en video fra dagen her.

Arts arbejder målrettet på at skabe stærke relationer til eksterne samarbejdsparter, blandt andet i gennem case-competitions og andre karrierefremmende aktiviteter for studerende. Næste aktuelle event er ”Stay Relevant”, en case-competition arrangeret i samarbejde medlem Arts på AU og Silkeborg Kommune den 8. oktober 2019.

Studerende