Aarhus University Seal

It løfter det faglige niveau hos gymnasieelever

En ny undersøgelse fra Aarhus Universitet undersøger gymnasielæreres oplevelser af it-værktøjer i undervisningen. De vurderer bl.a., at teknologien løfter niveauet for de fagligt svage elever samt for elever, der ikke siger ret meget i klassen.

108 gymnasielærere har i undersøgelsen vurderet, hvorvidt it bidrager til at øge elevernes faglige niveau i gymnasiet målt på en række parametre som fx karakterniveau og deltagelse i undervisningsaktiviteter.

En forskningsgruppe tilknyttet Center for undervisningsudvikling og digitale medier ved Aarhus Universitet er klar med fjerde og sidste rapport i et større forskningsprojekt Undervisningsorganisering, -former og -medier – på langs og på tværs af fag og gymnasiale uddannelser.

I denne del af undersøgelsen har 108 gymnasielærere vurderet, hvorvidt it bidrager til at øge elevernes faglige niveau i gymnasiet målt på en række parametre som fx karakterniveau og deltagelse i undervisningsaktiviteter.

”Undersøgelsen viser, at det er nogle meget grundlæggende betingelser for undervisningen, der er ved at ændre sig som følge af pædagogisk udnyttelse af de nye teknologiske muligheder. Fx muliggør teknologien en bred vifte af kommunikationsmuligheder mellem elever og mellem elever og lærere - i princippet døgnet rundt. Dokumenter kan let deles, redigeres og samskrives på nye måde, ligesom produktioner af lyd og video er blevet del af undervisningen,” forklarer Helle Mathiasen, projektleder og professor ved Aarhus Universitet.

Fagligt svage elever har gavn af ny teknologi

Når det kommer til it’s potentiale i forhold til at løfte niveaet hos mellemgruppen og de elever, der betegnes som fagligt svagere, er der ifølge de 108 adspurgte gymnasielærere godt nyt. De stærke elever får derimod noget mindre ud af it-værktøjerne.

”Lærerne i undersøgelsen vurderer, at potentialet for øget fagligt udbytte ved inddragelse af it er størst blandt fagligt middelstærke elever, sekundært de fagligt svagere, mens de vurderer, at potentialet er mindst hos de fagligt stærke elever,” siger Helle Mathiassen.

Mere præcist vurderer 77 % af de 108 gymnasielærere, at it-værktøjer i nogen/væsentlig/meget høj grad kan bidrage til at øge det faglige niveau hos de elever, der normalt får karakteren 7. Samtidig vurderer 72 % af lærerne, at it bidrager til at løfte de elever, der karaktermæssigt ligger på et 4-tal eller derunder.  

Forskerne understreger, at der ikke kan generaliseres ud fra undersøgelsens resultater, men at projektets tidligere undersøgelser underbygger denne sidste rapports resultater.

Teknologien hjælper de stille elever

Undersøgelsen viser også, at teknologien øger det faglige niveau for de elever, der ikke siger meget i timerne. 80 % af lærerne vurderer, at it-værktøjer i nogen/væsentlig/meget høj grad øger det faglige niveau, for de elever, der ikke siger så meget i timerne. Men det kan også komme de elever til gode, der siger meget i timerne. Lidt mere end halvdelen – 52 % - af lærerne mener, at it-værktøjer i nogen/væsentlig/ meget høj grad bidrager til at øge det faglige niveau for denne gruppe af elever.

”Når eleverne bruger sociale medier og egne podcast og video-produktioner i fagene kan det understøtte de stille elevers mulighed for at få en stemme med i undervisningen. Den, der arbejder, er den der lærer, og den der er med. Derfor giver disse former for it-anvendelser mulighed for alternative kommunikationskanaler, som kan understøtte undervisningens aktiviteter for såvel de stille elever som elever med andre forudsætninger og tilgange til det at gå i gymnasiet,” forklarer Helle Mathiasen.

Løfter både for de flittige og de mindre flittige elever

Lærerne er også blevet bedt om at vurdere, hvorvidt it-redskaber kan bidrage til at hæve niveauet blandt elever, der hhv. altid laver deres afleveringer og elever, der sjældent gør. Det viser sig, at it kommer begge grupper til gode. 61 % af lærerne vurderer, at it værktøjer i nogen/væsentlig/meget høj grad bidrager til at øge niveauet for de elever, der altid laver deres afleveringer, mens 55 % af lærerne vurderer, at it hæver niveauet for de elever, der sjældent laver deres afleveringer. 

”Det inviterer til nye spørgsmål, som fx hvilke typer afleveringsformater, og hvilke præmisser er der i spil, og hvilke vil kunne komme i spil fremover, når intentionen er at give de bedste betingelser for, at den enkelte elev lærer det, en gymnasial uddannelse kræver,” siger Helle Mathiasen.

Læs rapporten Undervisningsorganisering, -former og -medier – på langs og på tværs af fag og gymnasiale uddannelser. (kap. 2 fokuserer netop på dette område )

Læs mere om Center for undervisningsudvikling og digitale medier, Aarhus Universitet.

 

Kontakt

Helle Mathiasen, professor, Center for undervisningsudvikling og digitale medier, Aarhus Universitet
Mail: hmathiasen@tdm.au.dk
Mobil: 51 36 49 47