Birte Christensen-Dalsgaard ny projektleder ved Digital Humanities Lab

Den 1. december 2015 starter Birte Christensen-Dalsgaard som projektleder ved Digital Humanities Lab på Arts.

Birte Christensen-Dalsgaard

Digital Humanities Lab (DigHumLab) er et forskningsinfrastrukturprojekt, som indtil videre har løbet i tre år. Formålet med projektet er at skabe national understøttelse af forskningen inden for digitale redskaber og metoder, der bruges til forskning og undervisning.

Birte Christensen-Dalsgaard glæder sig som  ny projektleder til at have kontakt med forskerne i det daglige arbejde ved DigHumLab:

”Jeg har i mange år arbejdet med at udvikle infrastrukturer, som understøtter forskning og undervisning, men har aldrig været i direkte kontakt med slutbrugerne. Jeg glæder mig rigtig meget til at være i direkte dialog med de forskere, hvis forskning jeg skal være med til at understøtte. Digital Humanities Lab understøtter forskning, men er ikke i sig selv et forskningsområde. En analogi er, at astronomer observerer ved hjælp af en kikkert bygget af ingeniører. Jeg føler, at min rolle er ingeniørens – jeg skal i tæt dialog med forskerne konstruere de rette værktøjer,” siger Birte Christensen-Dalsgaard.

Dekan Johnny Laursen glæder sig til at samarbejde med Birte Christensen-Dalsgaard omkring Digital Humanities Lab:

”Samarbejdet i Digital Humanities Lab spiller en vigtig rolle i de humanistiske forskningsmiljøers bestræbelser på at udvikle fremtidsrettede digitale forskningsværktøjer. Derfor glæder det mig meget, at vi har kunnet ansætte Birte Christensen-Dalsgaard som projektleder. Hun har betydelig erfaring inden for feltet og vil være den helt rigtige til at formidle samarbejdet med forskerne og mellem de involverede institutioner,” siger Johnny Laursen.

CV: Birte Christensen-Dalsgaard er cand.scient. i matematik og fysik samt licentiat i teoretisk fysik fra Aarhus Universitet. Tidligere har hun bl.a. været udviklingschef for UNI-C, hvor hun arbejdede med udvikling af multimedieprodukter i internettets tidlige år, og som udviklingschef for Statsbiblioteket har hun arbejdet med udvikling af netarkivet og ”digital bevaring”. Birte Christensen-Dalsgaard har senest været vicedirektør ved Det Kongelige Bibliotek, hvor hun bl.a. har arbejdet med digitalisering og data management.

Digital Humanities Lab omfatter et konsortie af Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, Syddansk Universitet, Københavns Universitet, Statsbiblioteket og det Kongelige Bibliotek. DigHumLab-sekretariatet er organisatorisk tilknyttet Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet – Læs mere om DigHumLab