Bløde værdier er nøglen til at skabe stærk vinderkultur

Vejen til succes i elitesport og erhvervsliv går i langt højere grad, end man skulle tro, gennem nærvær, tillid og opmærksomhed i menneskelige relationer – det, man kalder ’high touch’. Aarhus Universitet samler humanistiske forskere og fremtrædende personligheder fra erhvervslivet, sporten og kulturens verden til konference 26. september om, hvordan high touch kan fremme menneskers præstationer og skabe vinderkultur i organisationer.

Foto: Colourbox.com

Fakta

Konferencen ’High Touch – Human Performance’ afholdes på Aarhus Universitet tirsdag d. 26. september 2023.

På konferencen deler ledere, konsulenter, forskere og kunstnere deres erfaringer og giver inspiration til, hvordan high touch-værdier som tillid, opmærksomhed, nærvær og dømmekraft kan bruges til at skabe samarbejde og fremme præstationer inden for kunst, kultur, sport, videnskab og erhvervsliv.

Læs mere om konferencen og tilmeld dig:

Kontakt:

Anne Marie Pahuus, prodekan for forskning ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet.

E: amp@au.dk

Peter Bredsdorff-Larsen, håndboldtræner og konsulent

E:  peterbl@webspeed.dk

Hvad vil det sige, at tillid, nærvær, dømmekraft og opmærksomhed er nøglen til at skabe velfungerende teams, der præsterer på højeste niveau? Hvordan kan ledere arbejde med disse værdier, når de vil fremme kvalitet og innovation –  og styrke medarbejdernes følelse af frihed i arbejdet? Og hvordan kan erhvervsvirksomheder, sportsklubber og kulturinstitutioner få succes ved at lære af humanistiske forskeres måde at studere mennesker og deres kultur på?

Det er nogle af de spørgsmål, Aarhus Universitet kaster lys over med konferencen ’High touch – Human performance’, der afholdes 26. september.

Anne Marie Pahuus, prodekan for forskning ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet er medarrangør af konferencen. Hun siger:

”Succes kommer ikke af sig selv – hverken i sporten, kunsten, kulturen eller erhvervslivet. På konferencen sætter vi spot på, hvad der sker, når man tager metoder fra humanistisk forskning med ud i områder af samfundslivet, der traditionelt domineres af klassiske forretningsmodeller og bundlinjeoptimering, og hvor data primært opgøres i tal, tabeller og økonomiske termer. Det viser sig nemlig, at man kan opnå store resultater, hvis man går tæt på og opmærksomt og tålmodigt følger de mennesker, der skal skabe resultaterne sammen.”

Mere high touch, tak!

High touch er dog en mangelvare, både generelt i samfundet, men også i virksomheder og organisationer, mener Anne Marie Pahuus.

”High touch er egentlig meget enkelt, men risikerer at blive væk i abstrakte og formelle relationer. Det omtales ofte lidt karikeret som bløde værdier, men det er helt centrale menneskelige fænomener. Og efter pandemiens sociale afstand er vi måske i højere grad blevet klar over, hvad tæt menneskelig kontakt betyder for, at vi kan sætte os i hinandens sted og samarbejde om at skabe gode resultater,” siger hun.

Konferencen handler først og fremmest om, hvordan ledere i alle typer af virksomheder og organisationer og trænere og coaches inden for idræt med high touch kan udvikle og styrke menneskers præstationer, men den har også et større perspektiv, understreger Anne Marie Pahuus.

”Det handler i sidste ende om, hvordan vi alle kan lære at se, høre og mærke ordentligt efter og opnå stadig større forståelse af den gåde, som mennesket er,” siger hun.

Bag konferencens tema ligger et konkret forskningsprojekt ved Aarhus Universitet om vinderkultur, udført af antropologen Kasper Helligsøe i samarbejde med it-virksomheden Systematic og elitehåndboldtræner Peter Bredsdorff-Larsen. Resultaterne af projektet præsenteres på konferencen.

Hvem kan du møde?

Konferencen byder på oplæg og debat med:

• Anne Marie Pahuus, prodekan for forskning, Faculty of Arts, Aarhus Universitet
  • Christian Madsbjerg, Professor of Applied Humanities at The New School for Social Research, bestyrelsesformand i BIG og grundlægger af ReD Associates
  • Kasper Pape Helligsøe, forsker og ledelseskonsulent
  • Rikke Fabech Rønnau, Senior Vice President of HR, Terma
  • Martin Langagergaard, træner og præstationspsykologisk konsulent
  • Mette Refshauge, kommunikationsdirektør i A. P. Møller – Mærsk
  • Troels Bech, tidligere sportsdirektør, cheftræner og kommentator
  • Line Dalsgård, professor i antropologi, Aarhus Universitet
  • Julie Rokkjær Birch, direktør Museum Jorn
  • Nina Mathiesen, direktør i Cobe