En roman er løs på Aarhus Universitet

5. oktober udkommer Sissel-Jo Gazan med sin nye roman ”Blækhat”. Hovedpersonen Rosa er kunsthistoriker på Aarhus Universitet. Hør hvordan forfatteren har inddraget forskere og studerende fra fagmiljøet i sin research, og hvordan hun leger med fakta og fiktion.

28.09.2017 | Marianne Ester Back

Vi mødtes med Sissel-Jo Gazan og cand.mag. Noa Kjærsgaard Hansen på en cafe i Vestergade til en snak om hendes nye roman Blækhat. Hun er kendt for at gå meget videnskabeligt til værks i sine romaner, når hun researcher. Hun har blandt andet fået Noa Kjærsgaard til at skrive en fiktiv artikel til et kunstvidenskabeligt tidsskrift, som indgår i bogen.

Super Polly, der giver verdenen fingeren, er et af de tre kunstværker, som romanens hovedperson Rosa som barn går rundt og tegner på de aarhusianske bymure i 80’erne.

Projekt: En roman er løs i Aarhus' gader er et kunstprojekt, som Sissel-Jo Gazan har udviklet i samarbejde med de lokale street art-kunstnere Nicolai Juhler og Thomas Kruse. Sammen med to 9.- klasser lavede Sissel-Jo Gazan en aktion, hvor de gik rundt om aftenen i de aarhusianske gader og satte tre kunstværker op på cirka 50 adresser.

To 9. klasser og en række frivillige producerede over 300 perleplader til aktionen. Sissel-Jo Gazan afslører, at der senere vil blive sat nogle store stencils op med scener fra romanen rundt omkring i Aarhus.

Er du kommet forbi et hus pyntet med perleplader, en plakat med en pedel der skælder ud, eller med en Bøllebamse, der giver verden fingeren? Så er det fordi, der er en roman løs i Aarhus’ gader.

Sissel-Jo Gazan har skrevet en Aarhus-baseret roman med udgangspunkt i sin egen opvækst i Øgaderne. I sin research har hun blandt andet inddraget forskere, studerende og lokale street art-kunstnere. Hun besluttede derfor, at hun ville give noget tilbage til byen.

”Jeg fik den idé, at hvis jeg kan tage en by ind i en roman, så kan jeg omvendt også tage en roman og give den liv i byen. Parallelt med romanen har jeg udviklet kunstprojektet: En roman er løs i Aarhus’ gader. Sammen med to 9.-klasser har vi lavet en aktion, hvor vi har placeret små kunstværker, der indgår i romanen, rundt omkring i Aarhus på 50 forskellige adresser”, fortæller Sissel-Jo Gazan.

”Jeg fik den idé, at hvis jeg kan tage en by ind i en roman, så kan jeg omvendt også tage en roman og give den liv i byen.  

Sandsynligvis ugens mærkeligste spørgsmål  

Romanens hovedpersonen Rosa er fra Kunsthistorie, og en del af handlingen foregår på Kasernen på Langelandsgade. Derfor kontaktede Sissel-Jo Gazan afdelingsleder Birgitte Stougaard med det, forfatteren selv benævner som ”sandsynligvis ugens mærkeligste spørgsmål.” Birgitte Stougaard beretter:

”Hun ville blandt andet vide, hvor hun kunne placere et fiktivt anneks i nærheden af Afdeling for Kunsthistorie, Æstetik & Kultur og Muselogi. Derudover ville hun høre, om jeg kunne pege på en studerende, der kunne skrive en artikel til et kunstvidenskabeligt tidsskrift om en anonym street art- kunstner. Der var blot en ting: Han skulle være med på spøgen om, at kunstneren ikke findes i virkeligheden.”

Det var en spøg og en udfordring, Noa Kjærsgaard Hansen gerne ville være med til.

”Jeg synes, det er ret spændende med anonymitet i kunsten, og hvad street art gør ved byrummet. På Æstetik og Kultur har vi netop beskæftiget os med det urbane rum, og hvordan kunst påvirker byrummet, så det var den akademiske ramme, jeg kunne bidrage med”, fortæller Noa Kjærsgaard Hansen og forklarer, at ligesom romanen trækker på nogle virkelige ting, så gør artiklen det samme.

”Jeg var inde og læse artikler om nogle rigtige street art-kunstnere, så jeg kunne sætte den fiktive street art-kunstner Blækhat i perspektiv til de virkelige kunstnere.  På den måde er artiklen bygget meget virkelighedsnært op. Samtidig refererer jeg også til hovedpersonen Rosa som street art-ekspert, så jeg holder mig inden for bogens univers. Det har været ret sjovt, hvordan man kan lege med fiktionens virkelighed.” 

Har du prøvet at google Blækhat?

Udover Noa Kjærsgaard Hansens artikel indgår der i romanen et fiktivt Wikipedia-opslag om Blækhat og en artikel fra Ekstra Bladet. De har alle det til fælles, at vi som læsere skal blive i tvivl om, hvorvidt Blækhat eksisterer.

”Den oprindelige ide var, at læseren efter at have læst Noas artikel skulle blive så overbevist om, at Blækhat eksisterer, at de skulle gå ind og google ham. Så skulle de rent faktisk finde et fake Wikipediaopslag om Blækhat på nettet”, forklarer Sissel-Jo Gazan.  

Det fiktive opslag var en spøg, Wikipedia imidlertid ikke var med på, så i stedet blev det ved det trykte look-a-like Wikipedia-opslag i bogen. Effekten udeblev dog ikke. Sissel-Jo Gazan kan berette, at Klaus Rothstein fra Skønlitteratur på P1 i et interview afslørede, at han selv har forsøgt at google Blækhat.    

”Det er vigtigt, det er korrekt, indtil jeg gør det ukorrekt”

Der er ingen tvivl om, at Sissel-Jo Gazan er en forfatter, der i sin research går meget videnskabeligt til værks. Til denne roman har hun i sin research blandt andet mødtes med professor Heike Derwanz, der har skrevet flere bøger om street art, og Jacob Kimvall fra Stockholm, der tidligere selv var grafittimaler, men som nu er professor. Ud over Birgitte Stougaard har Sissel-Jo Gazan også været i kontakt med professor Jacob Wamberg fra Aarhus Universitet i forhold til at få kontakt til street art-kunstnere i Aarhus.

Den videnskabelige tilgang tilskriver Sissel-Jo Gazan sin egen videnskabelige baggrund fra Biologi:

”Jeg går meget videnskabeligt til værks. Nok fordi jeg er biolog og gerne vil have, at det er korrekt – altså indtil det punkt, hvor jeg vælger at gøre det ukorrekt.”

”Jeg går meget videnskabeligt til værks. Nok fordi jeg er biolog og gerne vil have, at det er korrekt – altså indtil det punkt, hvor jeg vælger at gøre det ukorrekt.”

En af de faktuelle oplysninger Birgitte Stougaard også skulle bidrage med, var navnet på et højt estimeret kunstvidenskabeligt tidsskrift. Og Birgitte Stougaard svarede så October, men sådan skulle det ikke ende.

”I min roman bliver tidsskriftet til MARTch. Det er jo også der, det bliver sjovt, hvis der sidder en kunsthistoriker og godt ved, der er et tidsskrift, der hedder October. Jeg kan godt lide at lege med virkeligheden.” 

Det bliver først interessant, når man tør dyppe pennen i sit eget liv

En af årsagerne til at virkeligheden skal have et twist forklarer Sissel-Jo Gazan med, at hun ved, at journalister og læsere altid jagter sandheden i hendes bøger og gerne vil afsløre, hvor meget af hende selv, der gemmer sig i hovedpersonen.

”Det er på en måde nonsens, hvor tæt romanen ligger op ad hverdagen eller virkeligheden, fordi det er en kunstnerisk produktion. Så jeg tror bare, jeg har taget skridtet fuldt ud og leger med virkeligheden for at understrege, det er en kunstnerisk produktion.”  

Virkelighed eller ej. Værdien af at bruge sig selv i sine romaner er Sissel-Jo Gazan dog ikke i tvivl om har spillet en stor rolle for hende forfatterskab:

”Det bliver ikke interessant, når en forfatter ikke tør dyppe pennen i sit eget liv. Først da jeg virkelig havde noget på spil og turde blotte mig, så kom læserne. For i virkeligheden er den ærlighed det eneste, der er interessant. ”    

Noa Kjærsgaard Hansen og Sissel-Jo Gazan slutter ikke samarbejdet her. Til sommer slipper de samarbejdet løs, når Folkeuniversitetet præsenterer Sissel-Jo Gazan på festivalen LiteratureXchange  –arrangeret af Noa, der nu er færdiguddannet kandidat fra Æstetik og Kultur.

 


 

 

Læs mere

Sissel-Jo Gazan har skrevet flere romaner, som foregår på universitetet. Blandt andet Dinosauerens fjer, som er inspireret af hendes egen tid som specialestuderende på biologi. 

"Blækhat", der udkommer 5. oktober, foregår i det kunstvidenskabelige miljø på Kasernen, hvor hovedpersonen Rosa forsker i den anonyme street art-kunstner Blækhat under ledelse af Kalle Krudt, der er institutleder.

- Få et indblik i bogen Blækhat

- Læs om projektet: En roman er løs i Aarhus’ gader der varer til og med 8. oktober.  

Kunst, kultur og medier