Mød Arts-forskere til kulturens folkemøde 2023

’Natur og unatur i nordisk litteratur’, ’Kultur og sundhed’, og ’ Fællesskab - fremtidens demokrati’ er blot nogle af de spændende temaer, der bliver belyst af forskere fra Arts, når Kulturmødet Mors igen slår dørene op til tre dage med kunst, kultur og musik 24. til 26. august.

Fotograf: Per Bille

Kulturmødet Mors er med 30.000 besøgende Danmarks største samlingssted for samtalen om kunst og kultur. I løbet af Kulturmødet gennemføres 500 arrangementer med musik og med debatter og samtaler mellem personer fra dansk kunst- og kulturliv, erhvervsliv og politik. Blandt de mange bidragydere til årets kulturmøde er der også en række forskere fra Arts.

Torsdag 24. august

Natur og unatur i nordisk samtidslitteratur

Torsdag 24.08 kl. 14.30-15.15

Antropocæn, kapitolocæn, planetarisk. I takt med en større og større bevidsthed om klimakrisen ændrer vores forhold til naturen sig også. Og uanset betegnelsen for denne krise, så er mennesket både løsningen og problemet på samme tid. Denne dobbelthed viser sig også i nyere nordisk litteratur.

Lektor Stefan Kjerkegaard fra Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet fortæller om både trolde og levende lerklumper.

Tænkepauser – Tekst

Torsdag 24.08. Kl. 15.30 - 16.00

Ord skaber mening, ligesom klæder skaber folk. Glemmer vi kommaet i en ansøgning, og rimer vi falsk i en bryllupssang, skriver andre det sig bag øret. Tekster gør os civiliserede. Men nu har vi givet ordet til robotterne, og hvad de gør med teksten, er en historie, der endnu ikke er skrevet. Hør lektor i litteraturhistorie Mads Rosendahl Thomsen fra Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet fortælle om ”Tekst” – (måske) helt uden brug af ChatGPT.

Fredag 25. august

Fællesskab - fremtidens demokrati

Fredag 25.08. kl. 12.30 - 13.30

Er Danmark er ved at forene sig på ny - nedefra og under radaren? To forskere tager et kig på fremtidens demokrati og undersøger, hvordan nye former for kulturelle fællesskaber kommer til at præge fremtidens samfund.

Lektor Rikke Toft Nørgaard fra DPU, Aarhus Universitet deler erfaringer fra det europæiske projekt EPIC-WE, der er udviklet med 12 europæiske partnere. EPIC-WE er en kulturel samarbejds- og udviklingsmodel for, hvordan kulturorganisationer, kreative industrier og forskningsinstitutioner kan mødes ’på midten’ og sammen med unge kulturborgere skabe spil, som kan styrke unges deltagelse og tilhørsforhold til kulturen i Europa. Professor Svend Brinkmann fra Aalborg Universitet zoomer ind på tidens herskende tendenser og idéer og udfolder, hvordan kultur spiller en afgørende rolle for dannelsen og demokratiet.

Kulturspecialer 2023 – ny viden fra humaniora, del 1

Fredag 25.08. kl. 15.00 - 16.00

6 humanistiske kandidater formidler nyeste viden fra dugfriske specialer. Hver kandidat serverer 6 måneders undersøgelser på 6 minutter og viser blandt andet hvor forskellige områder, de humanistiske fag bidrager til.

Hør om konspirationsteoretikere i Danmarks Radio, designprincipper der styrker kunstoplevelsen, bibliotekets rolle i det moderne samfund, custom Nike sneakers som NFT, unges mediebrug samt litteratur og klimakrise.

Kulturspecialer 2023 – ny viden fra humaniora, del 2

Fredag 25.08. kl. 17.00 - 18.00

Hør om industrialiseringen på Mors, dramaturgi i matematikundervisningen, et kunsthistorisk blik på naturformidlingen, musikterapi, Kulturkanten – et kultursamarbejde i Nordjylland – samt haver i Danmarks største parcelhuskvarter.

Kultur og sundhed – forskerne har ordet

Fredag 25.08. ll. 16.30 – 17.30

Kulturens indvirkning på vores sundhed er et nyere forskningsområde med voksende evidens. Tre forskere har ordet og præsenterer deres forskning. Hør blandt om koncerter på sygehuse og fælleslæsning mod ensomhed. Projekter, der viser, at kulturelle oplevelser og fortællinger kan skabe fællesskab, relationer og nærvær. Hvordan kan vi bruge den viden i et bredt samfundsperspektiv?

Professor Carsten Stage fra Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet debatterer med Professor Peter Simonsen, Syddansk Universitet og professor Stine Lindal Jacobsen, Aalborg Universitet.

Lørdag 26. august

Til kamp for humaniora

Lørdag 26.08. kl. 11.00 - 11.30

Hvad skal vi bruge humanister til? Humaniora er kontinuerligt til debat. De senere år er humaniora-bashing blevet lige så politisk populært som DJØF-had. Og det hjælper ikke, at humanisterne selv har svært ved at forklare, hvad de egentlig laver. Men professor i idehistorie Mikkel Thorup fra Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet har et bud. Tag med ind i det humanistiske værksted, hvor han forklarer, hvordan humaniora ser ud og fungerer – og hvorfor vi har brug for humanister som ham i fremtiden.