Nyt internationalt tidsskrift sætter fokus på demokrati og deltagelseskultur

Er nutidens borgerinddragelse et udtryk for nærdemokrati eller blot en legitimering af en politisk diskurs? Det er blandt spørgsmålene i det første nummer af Conjunctions: Transdisciplinary Journal of Cultural Participation.

Det første nummer af det nye tidsskrift Conjunctions er netop blevet lanceret. Det er et internationalt akademisk tidsskrift, der, udover at gå på tværs af landegrænser, også går på tværs af discipliner.

”Deltagelseskultur er noget, der vedrører de fleste discipliner. På sundhedsområdet arbejder forskere med patientinvolvering, og i andre projekter bliver borgere involveret i byplanlægningen. I kunsten er der også et stigende fokus på deltagelse, eksempelvis kan man for tiden, som del af en Michael Kvium udstilling på Aros, bidrage til udstillingen med Kvium-inspirerede selvportrætter, forklarer adjunkt Camilla Møhring Reestorff, der er en af forskerne bag tidsskriftet.

Nærdemokratiet, hvor borgere i flere og flere sammenhænge bliver inddraget, er et af de fokusområder som redaktionsgruppen bag det nye tidsskrift Conjunctions har sat sig for at undersøge. Det er der god grund til, ifølge Camilla Møhring Reestorff.

”Borgerinddragelse er i stigende grad et krav fra mange fonde for at få økonomisk støtte til eksempelvis NGO projekter. Vi vil blandt andet gerne undersøge grænsefeltet mellem borgerinddragelse som en legitimering af en politisk diskurs og en borgerinddragelse, hvor der reelt delegeres indflydelse til deltagerne.”

Første nummer af tidsskriftet har tiltrukket artikler fra New Zealand, USA, Australien, England og Danmark. Og redaktionen vil også gerne høre fra interesserede forskere fra Aarhus Universitet.

Er du interesseret i at bidrage til tidsskriftet, kan du kontakte:

Camilla Møhring Reestorff
Mail: norcmr@dac.au.dk
Direkte telefon: 87163181

Læs første nummer af tidsskriftet Conjunctions vol 1, nr. 1: Participatory Cultural Citizenship

Følg med