Phelan bliver æresdoktor på Aarhus Universitet

13. september udnævner Aarhus Universitet professor James Phelan til æresdoktor og styrker dermed samarbejdet med en af verdens mest indflydelsesrige litteratur- og fortælleforskere.

Det er primært forskere fra nordisk og litteraturhistorie, der siden 2010 har haft et udvidet samarbejde med professor James Phelan fra Ohio State University. Et samarbejde, som med udnævnelsen får endnu bedre vilkår:

”Vi er rigtigt glade for at få knyttet en af verdens tungeste profiler inden for fortælleteori så tæt til Aarhus Universitet. Hans teorier om fortællinger kan bruges i mange fag, og æresdoktortitlen markerer, at Phelan har valgt Aarhus Universitet som sin primære samarbejdspartner uden for USA," siger lektor i nordisk litteratur Per Stounbjerg.

Stounbjerg er leder af forskningsprogrammet Fiktion og Fiktionalitet, hvorfra flere forskere allerede har været på ophold på James Phelans forskningscenter i Ohio, ligesom den kommende æresdoktor har arbejdet på Aarhus Universitet som gæsteprofessor, underviser og deltager i konferencer.

Samarbejde om fortællinger

James Phelan har udviklet en retorisk tilgang til fortællinger, hvor de omstændigheder en historie fortælles under samt fortællerens hensigt med at fortælle den, bliver vigtige for analysen af en fortælling.

Den tilgang gør det muligt at analysere fortællinger i alt fra skønlitteratur til præsidenttaler, og på Aarhus Universitet bruger forskere blandt andet tilgangen som udgangspunkt for undervisningen på et internationalt forskeruddannelseskursus. Derudover er tilgangen under stadig diskussion og udvikling i forskningsprojekter ved AUs Centre for Fictionality Studies, der foregår i samarbejde med James Phelan.

Æresdoktorer på Aarhus Universitet

Ved Aarhus Universitets årsfest udnævnes der hvert år fire æresdoktorer: Én fremtrædende samarbejdspartner for hvert af universitetets hovedområde, der har været med til at styrke forskning og uddannelse i Aarhus.

Se tidligere proklamerede æresdoktorer ved Aarhus Universitet