Stor interesse for sprog blandt dette års ansøgere

Det er især sprog- og kulturstudier inden for de såkaldte BRIK-lande, der har oplevet en yderligere fremgang i forhold til sidste års store stigning.

Sidste år var et rekordår med cirka 30 % flere ansøgere til studierne ved Arts. I år er det samlede ansøgertal faldet med 7 %. 1. Prioritetsansøgere er faldet med 8 %.

Generelt viser søgemønsteret i år, at de unge har taget budskabet til sig om at søge bredt. Søgning til fag med høje indgangskvotienter er veget til fordel for sprog-og kulturfag.

Størst fremgang til sprog inden for vækstlandene

Det er især sprog- og kulturstudier inden for de såkaldte BRIK-lande (Brasilien, Rusland, Indien, Kina), der har oplevet en yderligere fremgang i forhold til sidste års store stigning.

Brasilianske studier, der sidste år gik frem med 33 % 1. prioritetsansøgninger går i år yderligere frem med hele 63 %.

Russisk går frem med 38 % i 1. Prioritetsansøgninger, en forbedring af sidste års stigning på 13 %.

Moderne indisk (Sydasienstudier) går frem med 125 % 1. prioritetsansøgere. De havde en stigning på 60 % sidste år.

Kinastudier, der sidste år gik hen og blev det næstestørste sprog- og kulturfag efter engelsk, har i år oplevet et fald i 1. prioritetsansøgere med cirka 24 %. Der er dog stadig fremgang at spore i det samlede antal ansøgere til kinastudierne. Interessen for de asiatiske studier er generelt stigende, idet japanstudier har oplevet en stigning på 24 % flere 1. prioritetsansøgere.

-Når så mange sprog- og kulturfag inden for vækstlandene har oplevet en flerårig fremgang, er det et tegn på en øget bevidsthed hos de unge, om hvad det vil sige at agere i en globaliseret verden, hvor viden om sprog og kulturforståelse bliver afgørende, forklarer prodekan for uddannelse ved Arts Marianne Ping Huang.

Ud over vækstlandene har et fag som uddannelsesvidenskab fortsat fine ansøgertal både i Aarhus og København. Uddannelsesvidenskab i København har stort set fastholdt det store ansøgertal fra sidste år, mens Aarhus har oplevet en yderligere stigning på 16 % i 1. prioritetsansøgninger.

Mod en national sprogstrategi

Fremgangen for de øvrige fremmedsprog har ikke oplevet den samme markante vækst, men det vil en national strategi være med til at ændre.

- Min forhåbning for de kommende år er, at de øvrige sprogfag også vil opleve endnu bedre ansøgertal, så vi også kan styrke disse uddannelser yderligere. Det er et arbejde, der allerede er i gang. I år har vi blandt andet afholdt en konference, hvor over 120 repræsentanter fra sproguddannelser på alle niveauer, politiske aktører, organisationer og virksomheder med interesse for fremmedsprogsuddannelserne i Danmark var samlet for at komme et skridt videre mod en national strategi for fremmedsprogsundervisningen i Danmark, forklarer prodekan for uddannelse Marianne Ping Huang.

Konferencen var finansieret af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser og har udmøntet sig i en rapport med input til kommende regeringsinitiativer på fremmedsprogsområdet.

-        Pressemeddelelse fra Aarhus Universitet

-        Ansøgningstal for alle fag til Aarhus Universitet