Studiemetroen sætter fokus på den gode studiestart

Både studerende og undervisere kan få gavn af, at de studerende tidligt i deres studietid introduceres til Studiemetroen. I forbindelse med studiestarten kan undervisere bestille en præsentation af værktøjet.

www.studiemetro.au.dk er en webressource for studerende. Klik på billedet for en større version.

September måned er lige om hjørnet, og det betyder studiestart for tusinder af nye studerende på Aarhus Universitet. Det allerførste semester er forbundet med en masse udfordringer i forhold til at blive del af en læsegruppe, at holde mundtlige oplæg i undervisningen og skrive den første akademiske opgave.

Dem kan Studiemetroen være med til at afhjælpe, før udfordringerne bliver til frustrationer for de studerende. Samtidig kan det give et løft til undervisningen, hvis de studerende får opøvet studiekompetencer tidligt i deres studieforløb.

www.studiemetro.au.dk er et online studieværktøj, der er klæder de studerende på til at arbejde akademisk. Den supplerer den faglige studieintroduktion, som sker i undervisningen, ved at fokusere på mere almene studiekompetencer.

Gode metrostop til nye studerende
Inger Hunnerup DalsgaardInger Hunnerup Dalsgaard, der er lektor i engelsk på Aarhus Universitet, bruger Studiemetroen i sin undervisning, og hun har siden hun blev ansat anbefalet sine studerende at forberede sig ved hjælp af Studiemetroen.Hun peger på forskellige ”metrostop”, der især er relevante for nye studerende.

- Nye studerende kan have mange spørgsmål til, hvordan man overhovedet studerer. Metrostoppene om gode studievaner og hvordan man skaffer information er blandt de emner, som er gode i starten af et studieforløb. Det er først senere man begynder at kigge på ruterne, der handler om skrivning af universitetsopgaver, siger Inger Hunnerup Dalsgaard.

Støtte til specialeskrivere
Også i specialevejledningen inddrager Inger Hunnerup Dalsgaard Studiemetroen. Hun anbefaler bl.a. interaktive øvelser som Scribo til sine specialestuderende.

- Ofte sender jeg et Studiemetro-link til mine specialestuderende og fortæller dem, at det er et godt sted at starte. Jeg prøver også at minde dem om, at de kan hente hjælp dér til, hvordan de får afsluttet specialet. Jeg ser Studiemetro som en form for støttepædagog for mig, for der kan man finde mange af de ting, som jeg sikkert godt kunne fortælle dem eller allerede har fortalt dem. Men det er godt, at der også er et andet sted, de kan finde informationen, fortæller hun.

Undervisere kan bestille en præsentation af Studiemetro
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier sætter i forbindelse med studiestarten 2012 fokus på Studiemetroen over for de nye studerende og markerer samtidig dens 10-års-jubilæum med en event i kantinerne på Arts i den sidste uge i september.

I den forbindelse kan undervisere få en eller to medarbejdere fra centret ud og give en kort præsentation af det online studieværktøj i undervisningen.

Interesserede undervisere kan rette henvendelse på kontakt@studiemetro.au.dk eller på tlf.: 6170 8965.

Fakta
Studiemetroen er lavet til studerende på Arts, men alle er velkomne til at gøre brug af den. Igennem de sidste ti år er den løbende blevet udviklet i samarbejde med undervisere, studerende og bibliotekarer.

Det daglige arbejde med Studiemetroen er forankret på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Arts.

Gå til Studiemetro: www.studiemetro.au.dk