En filosofi for pædagogikken
Café-møde med professor, dr. phil. Lars-Henrik Schmidt, der giver sit bud på en filosofi for pædagogikken og dens relevans ved at tale om kategorier som respekt, afmagt, ikke-illegitimitet, det uafvendelige og det tragiske.
Pædagogisk filosofi er en velbeskrevet disciplin, og filosofilærere har til alle tider også undervist i pædagogiske spørgsmål. I Danmark er der imidlertid tale om en nyere selvstændig disciplin med en tilhørende uddannelse.
Interessen for feltet har været relativ stor, hvilket har fået kritikere til at anføre, at dansk pædagogik er alt for filosofisk orienteret til for alvor at bidrage til nationens placering på de internationale ranglister over elevers præstationer i institutioner fra vugge til krukke.
Foredragets tese er imidlertid, at dansk pædagogik er druknet i gammeldags didaktisk tænkning og nymodens evidensforståelse. Remediet er en alliance mellem sind og tænkning, mellem filosofi, pædagogik og et neurovidenskabeligt perspektiv på nye læringsstrategier.
Det kræver dog, at den pædagogiske filosofi reformeres inden den bliver født; det kræver en filosofi for pædagogikken - ikke en egentlig pædagogisk filosofi eller filosofisk pædagogik.
Professor dr.phil. Lars-Henrik Schmidt var den første professor i pædagogisk filosofi ved DPU, Aarhus Universitet og er nu professor i filosofi og pædagogik ved Aarhus Universitet.
Tid og sted
Tid: Torsdag den 14. april 2011 kl. 17.00-19.30
Sted: Aarhus Universitet, Nobelsalen, lok. 120, bygning 1451, Jens Chr. Skous Vej 3, 8000 Århus C
Deltagelse
Pris: 250 kr. (DPU-studerende 75 kr.)
Bemærk, at tilmelding er bindende efter tilmeldingsfristen: 7. april 2011