Aarhus University Seal

Læs med de 0-6-årige - Literacy og litteraturoplevelse

NB. Ny tilmeldingsfrist den 4, maj! Center for Børnelitteratur sætter på seminaret fokus på små børns forhold til tekster og udvikling af literacy i børnehave- og indskolingsalderen. Forskellige faglige tilgange til børnelitteratur og læseoplevelser vil blive præsenteret og diskuteret. Seminaret henvender sig bl.a. til undervisere på professionshøjskoler, bibliotekarer, pædagoger i daginstitutioner og indskoling, børnehaveklasseledere, læsevejledere og skolebibliotekarer m.v.

Info about event

Time

Thursday 12 May 2011,  at 10:00 - 16:00

Tid og sted

torsdag d. 12. maj 2011 kl. 10-16

DPU, Aarhus Universitet
Tuborgvej 164,
2400 København NV
Lokale: D169

Program:

09.30-10.00
Ankomst og registrering

10.00-10.15
Velkomst og introduktion til dagens oplæg

10.15-11.15
Dr.phil.pæd. Carina Fast: Barns lust till läsning
Vad ska till för att väcka nutidens barns läslust? Om inbillningskraftens viktiga betydelse för barns möten med boktexten.

11.15-11.30
Pause

11.30-12.30
Ph.d.-stipendiat Anders Skriver Jensen: Sproghistorier Et dokumentationsredskab, der støtter pædagoger i at se og arbejde med literacy i hverdagen.

12.30-13.30
Frokost

13.30-14.30
Ph.d. Thomas Hvid Kromann: Når man ikke kan se bogen for bare litteratur
Om børnebogen som objekt.

14.30-14.45
Pause

14.45-15.45
h.d., adjunkt Gitte Balling: Børns læsning og læseoplevelser
Hvorfor læser vi, og hvad får vi ud af det? Om børns læsning og det oplevelsesfællesskab, som udspiller sig i højtlæsningen.

15.45-16.00
Afrunding og tak for i dag

(Ret til ændringer i programmet forbeholdes)

Pris og tilmelding

Pris: kr. 1.000,- (studerende ved DPU: kr. 200,-)

Tilmeld dig her

Kontakt:

Frederikke Winther, tlf. 88 88 93 79, E: fw@dpu.dk

Oplægsholderne:

Dr.phil.pæd. Carina Fast: Uppsala universitet. Disputerede 2007 med afhandlingen Sju barn lär sig läsa och skriva. Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Afhandlingen er oversat til dansk i bearbejdet form i bogen Literacy – i familie, børnehave og skole. Forsker og underviser i børns læse- og skriveudvikling.

Ph.d.-stipendiat Anders Skriver Jensen: Forskningsenheden Barndom, Læring og Didaktik, Institut for Didaktik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. Forsker i literacy på tværs af børnehave, SFO og indskoling. Medvirket i udviklingen af dokumentationsredskabet Sproghistorier til arbejdet med literacy i børnehaven.

Ph.d. Thomas Hvid Kromann: FKK-finansieret postdoc ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet med et projekt om "Danske kunstnerbøger i det 20. århundrede" (2010-2012).

Ph.d., adjunkt Gitte Balling: Det Informationsvidenskabelige Akademi. Har gennem flere år beskæftiget sig med litteratur, læseoplevelser og kulturformidling, herunder kulturformidling til små børn. Afsluttede i august 2009 sin ph.d. med titlen ”Litterær æstetisk oplevelse. Læsning, læseoplevelser og læseundersøgelser: en diskussion af teoretiske og metodiske tilgange.”