Læs med de 0-6-årige - Literacy og litteraturoplevelse
NB. Ny tilmeldingsfrist den 4, maj! Center for Børnelitteratur sætter på seminaret fokus på små børns forhold til tekster og udvikling af literacy i børnehave- og indskolingsalderen. Forskellige faglige tilgange til børnelitteratur og læseoplevelser vil blive præsenteret og diskuteret. Seminaret henvender sig bl.a. til undervisere på professionshøjskoler, bibliotekarer, pædagoger i daginstitutioner og indskoling, børnehaveklasseledere, læsevejledere og skolebibliotekarer m.v.
Info about event
Time
Tid og sted
torsdag d. 12. maj 2011 kl. 10-16
DPU, Aarhus Universitet
Tuborgvej 164,
2400 København NV
Lokale: D169
Program:
09.30-10.00
Ankomst og registrering
10.00-10.15
Velkomst og introduktion til dagens oplæg
10.15-11.15
Dr.phil.pæd. Carina Fast: Barns lust till läsning
Vad ska till för att väcka nutidens barns läslust? Om inbillningskraftens viktiga betydelse för barns möten med boktexten.
11.15-11.30
Pause
11.30-12.30
Ph.d.-stipendiat Anders Skriver Jensen: Sproghistorier Et dokumentationsredskab, der støtter pædagoger i at se og arbejde med literacy i hverdagen.
12.30-13.30
Frokost
13.30-14.30
Ph.d. Thomas Hvid Kromann: Når man ikke kan se bogen for bare litteratur
Om børnebogen som objekt.
14.30-14.45
Pause
14.45-15.45
h.d., adjunkt Gitte Balling: Børns læsning og læseoplevelser
Hvorfor læser vi, og hvad får vi ud af det? Om børns læsning og det oplevelsesfællesskab, som udspiller sig i højtlæsningen.
15.45-16.00
Afrunding og tak for i dag
(Ret til ændringer i programmet forbeholdes)
Pris og tilmelding
Pris: kr. 1.000,- (studerende ved DPU: kr. 200,-)
Kontakt:
Frederikke Winther, tlf. 88 88 93 79, E: fw@dpu.dk
Oplægsholderne:
Dr.phil.pæd. Carina Fast: Uppsala universitet. Disputerede 2007 med afhandlingen Sju barn lär sig läsa och skriva. Familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Afhandlingen er oversat til dansk i bearbejdet form i bogen Literacy – i familie, børnehave og skole. Forsker og underviser i børns læse- og skriveudvikling.
Ph.d.-stipendiat Anders Skriver Jensen: Forskningsenheden Barndom, Læring og Didaktik, Institut for Didaktik, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet. Forsker i literacy på tværs af børnehave, SFO og indskoling. Medvirket i udviklingen af dokumentationsredskabet Sproghistorier til arbejdet med literacy i børnehaven.
Ph.d. Thomas Hvid Kromann: FKK-finansieret postdoc ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, Københavns Universitet med et projekt om "Danske kunstnerbøger i det 20. århundrede" (2010-2012).
Ph.d., adjunkt Gitte Balling: Det Informationsvidenskabelige Akademi. Har gennem flere år beskæftiget sig med litteratur, læseoplevelser og kulturformidling, herunder kulturformidling til små børn. Afsluttede i august 2009 sin ph.d. med titlen ”Litterær æstetisk oplevelse. Læsning, læseoplevelser og læseundersøgelser: en diskussion af teoretiske og metodiske tilgange.”