Aarhus University Seal

Offentligt Ph.d.-Forsvar: Rhetoric at the Margins of Economic Legitimacy

Med henblik på erhvervelsen af ph.d.-graden i filosofi forsvarer Patrick J. L. Cockburn sin afhandling “Rhetoric at the Margins of Economic Legitimacy”.

Info about event

Time

Friday 27 April 2012,  at 13:00 - 16:00

Location

Studenternes Hus, Richard Mortensen Stuen (byg.1422), Fredrik Nielsens Vej 2, 8000 Aarhus C

Med henblik på erhvervelsen af ph.d.-graden i filosofi forsvarer Patrick J. L. Cockburn sin afhandling

Rhetoric at the Margins of Economic Legitimacy

Bedømmelsesudvalg

  • Prof. Patrik Aspers, Sociologiska  Institutio- nen, Uppsala Universitet
  • Lektor, Antje Gimmler, Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg University
  • Lektor, Morten Raffnsøe-Møller, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet.

Vejledere

  • Prof. Uffe Juul Jensen, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet
  • Dr. Nigel Pleasants, Department of Sociology and Philosophy, University of Exeter


Der er mange forskellige slags handlinger, hvorigennem mennesker overfører rigdom i samfundet: gaver bliver givet, markedsudvekslinger finder sted, skatter bliver inddrevet, og ting bliver stjålet – og sådan kunne listen forsættes. Samtidigt bliver disse handlinger normativt evalueret af sociale aktører, som udvikler argumenter og fælder domme om handlingernes sociale legitimitet. Projektet ”Rhetoric at the Margins of Economic Legitimacy” undersøger hvordan retorikken bliver brugt til at karakterisere to marginaliserede økonomiske aktiviteter moralsk og juridisk: tiggeri i USA’s store byer og salg af ’street papers’ (publikationer produceret med henblik på at blive solgt af marginaliserede sociale grupper, såsom hjemløse). For at udvikle et teoretisk grundlag hvorudfra disse eksempler kan undersøges, begynder afhandlingen med en kritisk analyse af, hvordan klassisk og moderne sociologi og socialfilosofi har integreret spørgsmål om betydning og retorik i tilgangen til studiet af den sociale verden. Afhandlingen argumenterer således for, at økonomiske aktiviteters normative dimension kan undersøges ved at sætte fokus på den måde, hvorpå sociale aktører strategisk bruger sproget til at skabe social legitimitet.