Sundhedspædagogik og samtidsdiagnose
Kurset fokuserer på aktuelle sundhedstendenser og sundhedsforholdsregler i såvel et sundhedspædagogisk som et samtidsdiagnostisk perspektiv.
Info about event
Time
Location
DPU, Tuborgvej 164, 2400 Kbh. NV
Sundhed fylder mere og mere i samfundet og idealiseres efterhånden som en livsførsel, der er svær at afvise. Men på hvilke måder dukker sundhed op og i hvilke sammenhænge? Hvilken type af bestræbelser og prioriteringer er der tale om? Hvilke tendenser gør sig gældende?
Sundhed skyder sig ind mellem politik og pædagogik og får også som normativt begreb betydning for forskning og videnskab. Det betyder blandt andet, at de forskningsspørgsmål, der rejses, og de måder, hvorpå forskningen tilrettelægges, foruden at være forankret i forskerens erkendelsesinteresser vil være styret af antagelser om, hvad samtidens sundhedstendenser går ud på, og af det perspektiv, hvormed forskeren ser og forstår forholdet mellem sundhedsfremme, forebyggelse, sundhedspolitik og sundhedspædagogik. Set fra et videnskabsteoretisk og et samtidsdiagnostisk perspektiv bliver det relevant at spørge kritisk og refleksivt ind til såvel former for sundhedsviden som til tendenser fx: hvad er rationalerne bag sundhedsfremme, forebyggelse og sundhedspolitiske tiltag? Hvor mangler der sundhedspædagogisk refleksion – og hvilken type refleksion? Hvilke sundhedsproblemer kan løses sundhedspædagogisk – hvilke kan ikke?
Kurset belyser dels nogle sundhedspædagogiske mulighedsbetingelser og en række principielle begrænsninger eller umulighedsbetingelser i et samtidsdiagnostisk perspektiv. Endvidere introduceres videnskabsteoretiske diskussioner relateret til spørgsmål om evidens og andre former for videnskabelig viden.
Udbyder:
Ph.d.-skolen i Uddannelsesforskning, Forskningsprogram for Samtidsdiagnose, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet.
- Dato: 11.-13. oktober 2011
- Tilmeldingsfrist: 9. september 2011
- ECTS-point: Kurset udløser 5 ECTS for deltagelse samt godkendelse af paper på op til 8 sider.
Undervisere:
- Lektor Jens Erik Kristensen, DPU, Aarhus Universitet
- Lektor Lars Geer Hammershøj, DPU, Aarhus Universitet
- Lektor Tine Fristrup, DPU, Aarhus Universitet
- Lektor Karen Wistoft, DPU, Aarhus Universitet
Deltagerantal: Max 20
Kursussprog: Dansk evt. engelsk
Indhold:
Kurset fokuserer på aktuelle sundhedstendenser og sundhedsforholdsregler i såvel et sundhedspædagogisk som et samtidsdiagnostisk perspektiv. Temaer som: operationel kobling mellem politik og pædagogik, dæmonisk selvdannelse, biopolitik og bioøkonomi samt 'ældrestyrken' vil blive diskuteret med særligt blik for sundhedspædagogiske muligheder og begrænsninger. Forholdet mellem en biomedicinsk opfattelse af sundhed i betydningen raskhed og en dannelsesteoretisk opfattelse af sundhed i betydningen refleksiv selvregulering vil blive belyst med blik for flere forskellige målgrupper fx børn og unge, psykisk syge og ældre. Tendensen 'mental sundhed' vil ligeledes blive kritisk belyst.
Lærings- og undervisningsformer:
Den gennemgående undervisningsform er forelæsning med efterfølgende diskussion. Desuden rummer kurset deltagernes egne paperpræsentationer. I forbindelse med kurset udarbejdes et selvstændigt paper på 8 normalsider (19.200 anslag) med fokus på udvalgte problemstillinger i relation til centrale typer af kritik inden for rammerne deltagernes egne ph.d.-projekter. Paperet lægges til grund for et samtidsdiagnostisk perspektiv på forskning i sundhed og/eller tiltag til befordring af sundhed. Deltagerne øver sig således i at formulere en selvstædig samtidsdiagnose.
Endvidere byder kurset på en paneldiskussion mellem alle undervisere, hvorved forskelle i tilgange og perspektiveringer af sundhed og sundhedspædagogik – såvel samtidsdiagnostisk som videnskabsteoretisk – synliggøres. Målet er, at deltagerne får udvidet deres iagttagelseskompetence på området, så de bliver i stand til at orientere sig og analysere såvel tendenser, konflikter som forbistringer i relation til sundhedsmæssige tiltag.
Program:
Tirsdag den 11. oktober 2011
Kl. 10.00-12.00 Karen Wistoft: ”Sundhed, pædagogik og samfund – med fokus på a) værdier og mental sundhed og b) operationel kobling mellem sundhedspædagogik og sundhedspolitik”
Kl. 13.00-14.00 De studerende egne projekter – kort præsentation
Kl. 14.30-16.30 Lars Geer Hammershøj: ”Samtidsdiagnose – og dæmonisk selvdannelse som udfordring til sundhedspædagogikken”
Kl. 16.30-17.00 Opsamling på dagen v. Karen Wistoft
Onsdag den 12. oktober 2011
Kl. 09.00-12.00 Jens Erik Kristensen: ”Sundhed, biopolitik og bioøkonomi”
Kl. 13.00-16.00 Tine Fristrup: ”Lev stærkt – dø sund!”
Kl. 16.00-16.30 Opsamling på dagen v. Karen Wistoft
Torsdag den 13. oktober 2011
Kl. 09.00-12.00 Paper præsentation med feedback: De studerendes egne samtidsdiagnoser.
Kl. 13.00-15.00 Plenumdiskussion med samtlige undervisere, der stiller op til ’duel’.
Kl. 15.00-16.00 Opsamling og evaluering af kurset
Forberedelseskrav:
Det forventes, at deltagerne har læst de tekster, som er anført i litteraturlisten, og at hver deltager inden kursets start indsender ½-1 side, der skitserer hendes eller hans ph.d.-projekt, samt forbereder 20 minutters præsentation af projektet. Senest den (2 uger efter kursets afslutning) sendes det endelige paper med samtidsdiagnose til kursusholdernes kommentering og godkendelse.
Litteratur:
Baars, J. (1997). Concepts of Time and Narrative Temporality in the Study of Aging. Journal of Aging Studies, Volume 11, Number 4, 1997, pages 283-295
Carr, D.C. & Muschert, G.W. (2009). Risk and Aging. In: J.L. Powell & A. Wahidin (Eds.) Risk and Social Welfare. NOVA Science Publishers, Inc., New York, Social Issues, Justice and Status Series, pages 47-61
Hammershøj, L.G. (2010). The Shady Sides of Self-Bildung: School Shootings as a Modern Form of ‘Demonic Rage’. Paper presented at Conference on the Social Pathologies of Contemporary Civilization at Aalborg University 28-29 October 2010.
Hammershøj, L. G. (2009). The Social Pathologies of Self-Realization: A diagnosis of the consequences of the shift in individualization. Educational Philosophy and Theory, Vol. 41, No. 5, 2009
Hammershøj, L. G. (2009). Samtidsdiagnose som kritik. Dansk Sociologi. Nr 4, 19. årgang 2008/2009
Kristensen, J.E. (2009). Krise, kritik og samtidsdiagnostik, Dansk Sociologi, nr. 4, 19.årgang 2009
Mandagmorgen (2010). Ældrestyrken. Tillæg om sund aldring, www.mm.dk, 13. december 2010, MM44.
Rozanova, J. (2010). Discourse of successful aging in The Globe & Mail: Insights from critical gerontology. Journal of Aging Studies, Volume 24, 2010, pages 213–222
Schmidt, L-H. (2009). Raskhedsfremme. I: Sundhedspædagogik og sundhedsfremme. Teori, forskning og praksis. Carlsson, M., Simovska, V. og Jensen, B.B. (red.). Århus: Aarhus Universitetsforlag.
Wistoft, K. & Højlund, H. (2011). Operative Links. The importance of combining perspectives in municipal strategies aimed at children’s and adolescents’ health. Scandinavian Journal of Public Health (in print)
Wistoft, K. & Nordentoft, H.M. (2011). Value reflected health education. I: Nordisk Pedagogik (in print)
Wistoft, K. (2009). Pedagogical competence and value clarification among health educators. IUHPE – Global Health Promotion Vol 16(3): 24-34.
Wistoft, K. (2010) Health strategies and reservoirs of knowledge among adolescents in Denmark. Global Health Promotion 1757-9759; Vol 17(2): 01–09
Kursusansvarlig:
Lektor Karen Wistoft, DPU, AU, e-mail: kawi.dpu.dk
Ansøgninger sendes til:
Laila Parbst, ph.d.-udvalget, Danmarks pædagogiske Universitetsskole, Århus Universitet, Tuborgvej 164, DK-2400 København NV, Danmark. E-mail: phd@dpu.dk