Webinar - Hvad taler vi om, når vi taler om sundhed?

Onsdag 15. december 2021,  kl. 09:30 - 11:00

Webinar: Hvad taler vi om, når vi taler om sundhed?

v/ Uffe Juul Jensen, professor emeritus i filosofi, Aarhus Universitet

I både forskningen og den offentlige debat sættes der for tiden i stigende grad fokus på kreativitetens, kunstens og de kulturelle tiltags sundhedsfremmende effekter. WHO offentliggjorde i 2019 en rapport, der samler den nyeste evidens på området, og bidrager dermed med et kraftigt rygstød til denne bevægelse. Men i praksis strander de gode ideer til nye kreative sundhedsfremmende tiltag til tider på det forhold, at det ikke er entydigt, hvilken form for ”sundhed”, der fremmes, og hvordan kulturelle sundhedsfremmende tiltag og deres effekter, måler sig med, f.eks. biomedicinske forebyggende indsatser. Så hvad taler vi egentligt om, når vi taler om sundhed?

Med udgangspunkt i en lang karrieres praksisforskning tager professor emeritus i filosofi, Uffe Juul Jensen, os igennem en række forskellige opfattelser af sundhed og diskuterer hvordan uoverensstemmelsen mellem forskellige sundhedsbegreber kan føre til mislykket praksisudvikling. Dette er særligt relevant i forbindelse med den praksisudvikling, der finder sted blandt netværkets medlemsinstitutioner, da den som oftest må udfolde sig mellem ellers adskilte forvaltningsområder, og dermed på tværs af de forskellige forståelser af bl.a. sundhed, der måtte råde inden for den enkelte forvaltning.

Arrangementet vil bestå af et foredrag med efterfølgende gruppediskussion og erfaringsdeling.

Sted: ZOOM