Aarhus University Seal

Internationale studerende efterlyser bedre integration

Deltagelse i læsegrupper, dialog om kildebrug og engelsk som samtalesprog er elementer ved studielivet, som internationale studerende på Arts efterlyser. At imødekomme de behov kommer også danske studerende til gavn, mener forfatterne bag en ny rapport.

Når der på AU har været fokus på at forbedre studiemiljøet, har de internationale studerende ofte været en overset gruppe. Det er ærgerligt, for input fra internationale studerende kan spille en vigtig rolle i forhold til at fremme studiemiljøet på uddannelserne. Det mener Charlotte Albrechtsen fra Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Arts. Hun er en af forfatterne bag en ny rapport, der giver ordet til internationale studerende, som fortæller om deres oplevelser af opholdet på Aarhus Universitet.

Går glip af gruppedannelsen
Rapporten bygger på seks fokusgruppeinterviews og to større workshops med internationale studerende ved Arts. Et emne, der gik igen, var læsegrupper som en nøgle til faglig og social integration på studiet.

”I læsegrupperne møder de internationale studerende de danske, og her konfronteres de med andre studerendes måder at tænke og udøve deres fag på. Derfor er det helt afgørende, at internationale studerende kommer med i læsegrupper og får nogle redskaber til at deltage i gruppearbejdet,” siger Martin Damgaard Larsen, der er en af rapportens medforfattere.

Tit går internationale studerende glip af gruppedannelsen, som typisk finder sted i starten af semestret, hvor de internationale studerende er midt i at finde fodfæste i et nyt land.

”De er tit ikke opmærksomme på gruppedannelsen, eller måske ved de ikke, hvordan de skal bære sig ad med at komme med i en gruppe,” påpeger Hanne Buhl, som også har bidraget til rapporten. Hun anbefaler, at det er underviserne, der laver læsegrupperne.

Charlotte Albrechtsen tilføjer, at alle studerende – internationale som danske – kan have gavn af samarbejdsredskaber til at optimere gruppearbejdet. Det online studieværktøj Studiemetroen, rummer materiale til formålet, både på dansk og engelsk.

Løftet pegefinger eller dialog om plagiat
En del af de udenlandske studerende rapportens forfattere har talt med, oplever, at Aarhus Universitet har et stærkt fokus på plagiat – især i kommunikationen til internationale studerende. Nogle føler sig ligefrem mistænkeliggjort og placeret i en rolle som potentielle snydere.

Rapportens fjerde medforfatter Gina Bay sætter spørgsmålstegn ved, om den løftede pegefinger over for de internationale studerende er nødvendig:

”Der er ingen tvivl om, at korrekt kildebrug er en basal akademisk færdighed. Men det vil måske være mere hensigtsmæssigt med en konstruktiv dialog i undervisningen om, hvorfor det er så vigtigt at dokumentere sine kilder. Det handler i bund og grund om videnskabelighed. Den diskussion kan de danske studerende også have glæde af.”

Hun har på baggrund af internationale studerendes input i en række fokusgrupper udarbejdet en guide til kildedokumentation, der er at finde på den engelske version af Studiemetroen.

Speak English, please
Et stort ønske blandt de internationale studerende, der deltog i fokusgrupperne, er, at engelsk som udgangspunkt er sproget, der tales i undervisningen og i pauser, når der er udenlandske studerende på holdet. Ellers føler de sig ekskluderede og isolerede.

Hanne Buhl foreslår på den baggrund, at man lokalt på studierne definerer en sprogpolitik. En større opmærksomhed på samtalesproget kan være med til at fremme danske studerendes internationale og tværkulturelle kompetencer.

Fakta
Rapporten At være international studerende ved Arts er blevet til i et samarbejde mellem kommunikationsmedarbejder Charlotte Albrechtsen, specialkonsulent Hanne Buhl, begge Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (Arts), bibliotekar Gina Bay fra Aarhus University Library (BSS) og museumskoordinator Martin Damgaard Larsen, tidligere kommunikationsmedarbejder ved Institut for Antropologi, Arkæologi og Lingvistik (nu Institut for Kultur og Samfund).

Rapporten udspringer af studiemiljøudviklingsprojekter på Aarhus Universitet i efteråret 2011.

Hent rapporten At være international studerende ved Arts/Being an International Student at Arts

For yderligere information, kontakt Charlotte Albrechtsen på calbrechtsen@tdm.au.dk