Hvad har biler og beauty til fælles?
Som en del af projektet 'Akademiker i Erhvervslivet', har Maul Biler og Dermaspace ansat deres første humanist. Men hvordan er hverdagen for en humanist hos en bilforhandler og en webshop med koreanske hudplejeprodukter? Det kan Christine Dimke give et indblik i.
Christine Dimke arbejder i en delt projektstilling ved virksomhederne Maul Biler og Dermaspace i Skanderborg. Både Maul Biler og Dermaspace stod over for at skulle ekspandere og søgte derfor en ny ansat til blandt andet at afsøge og analysere nye markeder, kommunikere strategisk på deres platforme, udvikle og udforme nye online tiltag samt udarbejde en SoMe-markedsføringsplan.
Christine blev kandidat fra Nordisk sprog og litteratur på AU i sommer, og inden hun afleverede sit speciale blev hun opmærksom på den delte stilling gennem projektet ’Akademiker i Erhvervslivet’. Efter skriftlig ansøgning og samtale står Christine Dimke nu i sin første ansættelse, hvor hun synes, at det både er spændende og motiverende at tage sin uddannelse i brug i erhvervslivet. Dermaspace og Maul Biler er begge SMV’er, hvor kollegagruppen er lille og ansvaret stort:
”Jeg har i mine ansættelsesforhold set det som en fordel at arbejde i mindre virksomheder, da det har givet plads til, at jeg i dagligdagen kan være en aktiv del af idéudviklingen, have mere ansvar og tage initiativ”, fortæller Christine Dimke.
Humanist på arbejde
I det daglige arbejde kommer Christine Dimkes humanistiske kompetencer i spil på forskellig vis:
”Til eksempel kan jeg fremhæve mine kompetencer inden for strategisk kommunikation, da jeg gennemgår, udvikler og forfatter forskellige tekstmaterialer. Et andet eksempel kunne være, når virksomhederne har brug for, at et bestemt felt eller emne bliver grundigt undersøgt. Her trækker jeg især på mine kompetencer til at arbejde analytisk og struktureret, når et større materiale både skal indsamles, forstås og koges ned til bullet points”.
Netop de mere generelle humanistiske kompetencer er vigtige, at have med i tankerne, når man søger sit første arbejde. Derfor har Christine Dimke også et klart råd til de humanistiske studerende, der skal søge job i en SMV:
”Lad dig ikke afskrække af at stillingsopslaget ikke gengiver din eksakte uddannelse, men se i stedet efter hvilke problemstillinger virksomhederne ønsker løst og hvilke kompetencer, de efterspørger”.