Børnehavens didaktik - nu og i fremtiden
?Hvor blev den kritisk-demokratiske dannelse af i børnehavens iver efter at forberede til skolen? Tiltrædelsesforelæsning v/ professor MSO Stig Broström.
Oplysninger om arrangementet
Tidspunkt
Sted
Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, Festsalen (lok. A220), 2400 Købenavn NV
Børnehaven er mere end skoleforberedelse, og derfor må der udvikles en børnehavedidaktik, der forener omsorg, opdragelse og undervisning (edu-care) og med trivsel som grundlag for læring. Endvidere et didaktisk udgangspunkt, der søger at skabe dynamik mellem tysk dannelsesdidaktik og postmoderne børnehavestrømninger med et kritisk-demokratisk perspektiv.
En fremtidig børnehavedidaktisk forskning må overskride den herskende fortolkning af læreplanens temaer samt snævre målorientering og geninstallere legen, udforske sproget på basis af også en socio-lingvistisk tilgang, inddrage kritiske temaer samt medtænke science og bæredygtig udvikling som en del af børnehavens didaktik.
Efter forelæsningen er der reception i Aulaen kl. 15-17.
Alle er velkomne, men af hensyn til forplejningen er tilmelding nødvendig.