Aarhus Universitets segl

Censor

Information og vejledning til censorer og eksaminatorer

Beskikkelse

Ansøgningsfristen til den næste beskikkelsesrunde 1. april 2026 - 31. marts 2030 er nu overskredet.

Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at søge om beskikkelse til de korps der sekretariatsbetjenes af Arts.

Vi forventer at give svar på de indkomne ansøgninger i begyndelsen af det nye år.

Hvis du er interesseret i at høre om at blive censor, kan du kontakte censorledelsen for det relevante censorkorps

Liste over censorkorps

Generelt om at være censor

Som censor spiller du en vigtig rolle i kvalitetssikringen og udviklingen af universitetets uddannelser   

Som censor er du med til at påse

  • at kravene til indholdet af uddannelsens prøver er i overensstemmelse med de mål og øvrige krav, som er fastsat for uddannelsen i både studieordningen og bekendtgørelser
  • at prøverne gennemføres i overensstemmelse med gældende regler, og
  • at de studerende får en ensartet og retfærdig behandling, at deres præstationer får en pålidelig bedømmelse, der er i overensstemmelse med reglerne for karaktergivning i karakterbekendtgørelsen.

Udover at virke som censor ved eksterne prøver, skal censorerne rådgive om prøvesystemet, herunder form og indhold, og om det fungerer efter sit formål og i overensstemmelse med uddannelsens mål.

Efter hver prøvertermin indsender censorerne beretninger, som indgår i universitetets kvalitetssikring.

Censorer medvirker desuden ved behandling af klager og anker over prøver.

Forvaltningsloven

Censorernes virke er omfattet af Forvaltningsloven, herunder reglerne om inhabilitet og tavshedspligt.

Se Forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet

Se Forvaltningslovens kapitel 8 om tavshedspligt

Endvidere gælder det i Censorbekendtgørelsens § 17, at censorer ikke må være ansat eller inden for de seneste to år have været ansat, ved det universitet, hvor de skal virke som censorer. Censorledelsen kan undtagelsesvist tilbyde en censuropgave til en censor, som har været ansat på samme institution inden for den seneste 2-årige periode, hvis censor kan bekræfte ikke at have undervist de pågældende studerende i uddannelseselementet eller faget, eller have været vejleder for eksaminanderne.

Som censor er det dit eget ansvar at sikre, at forvaltningslovens og eksamensbekendtgørelsens bestemmelser overholdes ved at kontakte censorledelsen, såfremt du oplever at stå i en situation, hvor du er inhabil. Ligeledes skal du oplyse censorledelsen om dine eventuelle ansættelsesforhold på universiteterne.

Kontaktoplysninger

Såfremt dine kontaktoplysninger ændrer sig, skal du oplyse dette til censorledelsen samt til eksamensadministrationerne på de universiteter, hvor du har censoropgaver.

Bliv klædt på til at være censor

På uddannelses- og forskningsministeriets hjemmeside kan du læse mere om hvad forventningerne er til dig som censor. Der er også vejledninger og videoer, der kan klæde dig på til at udfylde din rolle som censor før, under og efter bedømmelse.

Censoropgaver på Arts

Udpegning af censor til eksamener på Arts

Når du er udpeget som censor på en eksamen på Arts, vil du få besked fra en studiekoordinator med information om de praktiske detaljer omkring eksamen.

Eksamen skal altid følge studieordningens bestemmelser samt selvfølgelig eksamensbekendtgørelsen.

Her kan du finde studieordningerne på Arts

WISEflow

Alle eksaminer på Arts foregår i WISEflow.

Her finder du al relevant information om eksamen, såsom kontaktoplysninger på eksaminator, link til studieordning og andet relevant information, samt tidsplan for de mundtlige eksamener og selvfølgelig de skriftlige opgaver

Både opgaver og noter, som bedømmerne har pligt til at gemme, kan opbevares i WISEflow efter endt eksamen.

Her kan du finde information om WISEflow

Login på WISEflow

Resultatregistrering 

Alle eksamensresultater skal indtastes i WISEflow af både eksaminator og censor. En eksamen er ikke færdigbedømt før både eksaminator og censor har indberettet deres karakter.

Her kan du se de forskellige typer af karakterregistreringer

Bedømmelsesfrister

Universitetet fastsætter en bedømmelsesfrist ved prøver, hvor bedømmelsen ikke meddeles den studerende umiddelbart efter prøvens afholdelse.

Den studerende har krav på at få resultatet meddelt senest efter fire uger for skriftlige eksamener og seks uger for specialer, men universitetet kan fastsætte en kortere bedømmelsesfrist såfremt hensynet til den studerende eller andre forhold tilsiger det.

Særligt ved omprøver kan det være nødvendigt at fastsætte en bedømmelsesfrist der er kortere end de fire uger.

Hvis bedømmelsen ikke kan gennemføres til den fastsatte dato, skal universitetet ifølge Eksamensbekendtgørelsens §27 stk. 2 hurtigst muligt underrette den studerende med en begrundelse herfor og oplysning om, hvornår bedømmelsen bliver meddelt.

Såfremt du kommer i en situation, hvor du ikke kan overholde den udmeldte bedømmelsesfrist, skal du derfor hurtigst muligt kontakte eksamensadministrationen og oplyse, hvorfor du ikke kan overholde fristen, samt hvornår du vil kunne færdigbedømme prøven.

Praktiske forhold ved mundtlige eksamener

Find vej

På vores bygningskort kan du finde kort over AU, kort over parkeringsmuligheder mm. Du kan indtaste bygningsnummeret på den bygning, du skal være i, i søgefeltet, og der er også muligheder for at lave en rutevejledning, for eksempel fra Banegårdspladsen til den bygning du skal finde.

Gæsteparkering

På bygningskortet kan du finde kort over offentlige parkeringsmuligheder og medarbejderparkering. Har du brug for at booke en gæsteparkering på en af vores medarbejderperkeringsplandser skal du kontakte eksamensadministrationen.

Planlægning af rejse og overnatning

Som censor bestiller du selv transport og evt. hotel samt lægger ud for mad og så får du refusion efterfølgende. Du kan enten afregne dine fortæringsudgifter pr. bilag eller du kan få time/dagpenge hvis opholdet er længere end 24 timer. Hvis du vælger time/dagpenge fradrages der for evt. morgenmad på hotel.

Ved behov for overnatning skal du bruge AU's hotelaftaler. Du skal selv bestille hotelovernatningen. Kontakt eksamensadministrationen for liste og nærmere information.

Refusion af rejseudgifter

Aarhus Universitet dækker rejseomkostninger svarende til billigste standardrejse med offentlig transport. Rejseudlæg udbetales til NemKonto indenfor 4 uger efter modtagelse af rejseafregningsblanket + bilag.

Du skal udfylde denne Tjenesterejseblanket.

Blanketten skal sendes til eksamensteamet for den uddannelse, du har været censor for.

Hvis du kører selv, skal bilens registreringsnummer opgives for at få udbetalt kilometerpenge. Påfør det venligst på blanketten.

Har du mistet dokumentation for omkostninger, skal du udfylde denne tro og love-erklæring.

Refusion af forplejning

Du kan enten afregne dine fortæringsudgifter pr. bilag eller få udbetalt time-/dagpenge hvis opholdet er længere end 24 timer; hvis du vælger time/dagpenge fradrages der for evt. morgenmad på hotel.

Hvis man vælger at afregne efter bilag skal udgiften være rimelig og ikke overstige satsen for time-/dagpenge.

Time-/dagpengebeløbet udbetales for hver fulde 24 timer, en tjenesterejse har varet, når den har været forbundet med overnatning. Derudover udbetales timepenge for hver påbegyndt time, rejsen varer ud over hele døgn. Satsen er kr. 477 pr. døgn i DK (2023)

Hvis du vælger at få time-/dagpenge, så skal du være opmærksom på, at der ikke dækkes hverken intern transport eller forplejning.

Normkatalog

Med udgangspunkt i det fælles normkatalog gives der følgende censornormer på Arts:

 

Eksamensform

Norm

Skriftlig opgave

4 min. pr. side (max. sidetal i studieordningen)

F.eks:

  • Individuel opgave med 1 studerende med max sidetal på 10 sider giver 40 minutter
  • Gruppeopgave skrevet af 2 studerende med max sidetal på 15 sider giver 1 time
  • Gruppeopgave skrevet af 3 studerende med max sidetal på 20 sider giver 1 time og 20 minutter
  • etc.

Skriftlig opgave som grundlag for mundtlig prøve (med én samlet karakter på baggrund af den mundtlige præstation)

Opgave: 3 min. pr. side (max. sidetal i studieordningen).

Mundtlig prøve: se norm for ”Mundtlig prøve”

F.eks:

  • Individuel opgave med 1 studerende med max sidetal på 3 sider giver 9 minutter  (skriftlig del) + 30 minutter (mundtlig del) = 39 minutter
  • Gruppeopgave skrevet af 2 studerende med max sidetal på 4 sider giver 12 minutter  (skriftlig del) + 60 minutter (mundtlig del) = 1 time og 12 minutter
  • Gruppeopgave skrevet af 3 studerende med max sidetal på 5 sider giver 15 minutter  (skriftlig del) + 90 minutter (mundtlig del) = 1 time og 45 minutter
  • etc.

Tilsynseksamen/skriftlige stedprøver

10 min. pr. times eksamenstid (minimum 20 min.)

Mundtlig prøve

Eksaminationstid som angivet i studieordningen (inkl. votering)

Specialer

Individuelle monografispecialer:

  • 7 timer for specialer med max-sidetal på op til 60 sider
  • 8 timer for specialer med max-sidetal mellem 61 og 70 sider
  • 9 timer for specialer med max-sidetal mellem 71 og 80 sider
  • etc.

Produktspecialer (ekskl. et evt mundtligt forsvar):

  • 7 timer for specialer med max-sidetal på op til 40 sider
  • 8 timer for specialer med max-sidetal mellem 41 og 50 sider
  • 9 timer for specialer med max-sidetal mellem 51 og 60 sider

etc

Specialer udarbejdet i grupper: Når det maximale antal sider øges som følge af, at flere studerende skriver et speciale sammen, sættes normen tilsvarende op: Hvis den maksimale specialelængde for det fælles speciale sættes op med x% i forhold til den maksimale længde af et speciale for 1 studerende, sættes normeringen ligeledes op med x% i forhold til normeringen af specialet for 1 studerende.

Masterprojekter

Inkl. mundtligt forsvar:

  • 5 timer for masterprojekter med max-sidetal på op til 49 sider
  • 6 timer for masterprojekter med max-sidetal mellem 50 og 59 sider
  • 7 timer for masterprojekter med max-sidetal på 60 sider eller mere

 

Bemærk at følgende censorkorps med fakultetsoverskridende opgaver honoreres efter de tidligere gældende normer:

  • Censorkorpset for Antropologi
  • Censorkorpset for Politik, samfund og globale forhold
  • Censorkorpset for Psykologi
  • Censorkorpset for Sociologi
  • Censorkorpset for Teologi

 

Øvrige opgaver med involvering af ekstern censor

Andre opgaver

Norm

Note

Medlem af ankenævn

2 timer

Et ankenævn kan behandle klage over eksaminationsgrundlaget, prøveforløbet eller bedømmelsen, men foretager ikke

en ny bedømmelse af opgaven.

Formand for ankenævn

3 timer

Genbedømmelse af skriftlig opgave

Norm for opgaven + 1 time

De nye bedømmere skal bedømme besvarelsen på baggrund af besvarelsen

og en eventuel opgavetekst.

Deltagelse i møde vedr. bedømmelse

Transportudgifter dækkes

Transportudgifter dækkes af det pågældende universitet. Ingen særskilt timenorm da det indgår i bedømmelse.

Deltagelse i møde i censorkorps

(menig censor)

Transportudgifter dækkes

Transportudgifter dækkes af

sekretariats-universitet

Øvrige generelle bestemmelser

  • Der skelnes ikke mellem frie og bundne hjemmeopgaver
  • Der skelnes ikke mellem opgaver på BA, KA og master-uddannelser.
  • For planlagte mundtlige eksamener udbetales honorar, hvis eksaminanden udebliver. Hvis eksaminanden har meldt fra, så eksamensplanen er tilpasset og udsendt før eksamensdagen, udbetales ikke honorar.
  • For skriftlige opgaver, som ikke består, udbetales (naturligvis) honorar.
  • For ikke-afleverede skriftlige opgaver udbetales ikke honorar.
  • For skriftlige opgaver, som ikke opfylder normkravene (og som derfor ikke bedømmes) udbetales 50% af opgavetaksten, hvis det påhviler bedømmerne at opdage dette (altså, hvis opgaverne ikke frasorteres af administrationen).
  • Hvis en opgave indberettes som plagiat udbetales der fuldt honorar for bedømmelsen. Udbetalingen sker dog først efter at sagen er afgjort og vil derfor ikke ske umiddelbart i forlængelse af indberetningen.
  • Der gives ikke honorar for eksamensklager, idet arbejdet vedrørende disse indgår i ”det faktiske gennemsnitlige tidsforbrug” som fastsat i normerne, jfr. Cirkulære nr. 12407 af 17. januar 2001 (Cirkulære om timelønnet undervisning samt cirkulære om censorvederlag).
  • Hvor det af nærværende normkatalog fremgår, at normen for en given type af eksamen fastlægges af det pågældende universitet, sker dette efter drøftelse med den lokale, fakultære tillidsrepræsentant.

Nyttige links

Seneste udgave (2001) af Cirkulære om timelønnet undervisning samt cirkulære om censorvederlag

Honorering

Honorar

Vi udbetaler honorar til dig på baggrund af de eksaminer, du har haft. Du skal derfor ikke foretage dig noget for at få dit honorar. Honorar udbetales ca. den 1. og den 15. i hver måned. Fra bedømmelsen er indtastet kan der derfor gå op til 6 uger før honoraret udbetales til NemKonto.

Censuropgaverne aflønnes efter statens takster for censorvederlag, sats A.

De aktuelle takster kan findes i Medarbejder- og kompetencestyrelsens lønoversigter (se afsnit 8.2. Den seneste lønoversigt kan fremsøges via dette link)

Information om skattekort

Er du udenlandsk censor eller er du bosiddende i udlandet, så du ikke skal beskattes i Danmark, skal du oplyse det til censor.arts@au.dk

Notatpligt

Ifølge Eksamensbekendtgørelsens§ 24 er censor og eksaminator forpligtet til under voteringen at tage notater om præstationen og karakterfastsættelsen til brug for behandling af eventuel klagesag. Notaterne skal opbevares i mindst et år, og herudover indtil en eventuel klagesag er afsluttet.

Sådan opbevarer du eksamensnoter og andre dokumenter med personoplysninger

Vi anbefaler, at du gemmer din annotering i WISEflow. Du kan finde vejledninger til digital annotering her.

Har du eksamensnoter i fysisk form eller andet materiale med personoplysninger, skal det opbevares aflåst, når det ikke bruges, og må kun være tilgængeligt for betroede personer. Det fysiske materiale skal destrueres forsvarligt, når formålet med opbevaringen ophører.

Studerendes adgang til vurderingsnoter

Studerende kan søge om at se vurderingsnoter når som helst, uanset om de har klaget over eksamen eller ej. Se proceduren for udlevering af vurderingsnoter her.

Eksamenssnyd

Har du mistanke om eksamenssnyd, kan du finde regler for og skabeloner til indberetning af eksamenssnyd her.

Indberetning skal ske i samarbejde med eksaminator

Klager og ankenævn

De studerendes adgang til klage og anke over en bedømmelse er anført i Eksamensbekendtgørelsenskapitel 9.

Der kan bl.a. klages over:

1) Retlige spørgsmål.

2) Eksaminationsgrundlaget (spørgsmål, opgaver og lignende).

3) Prøveforløbet.

4) Bedømmelsen.

Klagen skal være indgivet senest to uger efter at bedømmelsen er meddelt den studerende.

Hvis klagen vedrører bedømmelsen eller øvrige forhold, der vedrører bedømmerne, forelægger universitetet straks klagen for bedømmerne, der har en frist på 2 uger til at afgive en udtalelse om bedømmelsen m.v. i klagen.

Får den studerende ikke medhold i klagen, kan universitetets afgørelse af faglige spørgsmål indbringes for et ankenævn, som nedsættes af universitetet.

Nævnet består af to beskikkede censorer som udpeges af censorledelsen, samt en eksaminationsberettiget underviser og en studerende inden for fagområdet, som udpeges af universitetet. Censorledelsen udpeger en af censorerne som formand for ankenævnet.

Nyttige links

Bekendtgørelser:

Kursusbeskrivelser og studieordninger på AU:

Kontakt studieadministrationen

Har du brug for at kontakte en studiekoordinator på Arts? Så skal du skrive til undervisnings- og eksamensteamet for den uddannelse, din henvendelse drejer sig om.

Uddannelser under Institut for Kommunikation og Kultur (IKK)

Uddannelser under Institut for Kultur og Samfund (IKS)

Uddannelser under Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU)