Censorerne beskikkes for fire år ad gangen. Nuværende beskikkelsesperiode løber fra d. 1. april 2022 til d. 31. marts 2026. Næste beskikkelsesperiode løber fra 1. april 2026 til 31. marts 2030.
I god tid inden udløbet af beskikkelsesperioden er det censorledelsens opgave at påse, at der indkaldes ansøgninger til den nye beskikkelsesperiode. Dette kan ske via annoncer i relevante medier eller i samarbejde med universiteternes fagmiljøer.
For hvert censorkorps vælges ved starten af en ny beskikkelsesperiode en censorledelse bestående af en censorforperson og en eller flere næstforpersoner. Den institution, som varetager sekretariatsfunktionen for uddannelsen, eller censorsekretariatet, forestår og afholder valget.
Censorledelsen fordeler opgaverne til censur blandt censorerne i censorkorpset efter censorbekendtgørelsens bestemmelser. Ved fordelingen tages der hensyn til eventuelle særlige forudsætninger med hensyn til censors fagkyndighed i forbindelse med de enkelte prøver.
Censorledelsen afholder censormøder med censorerne i korpset og deltager i kontaktmøder med universiteterne, aftagerpaneler og censorerne (jf. censorbekendtgørelsens §15 stk. 3).
På AU er det relevante institutsekretariat behjælpelig med at arrangere møder mellem censorformandskabet, afdelingsleder og studieleder samt planlægning af møder for hele censorkorpset (lokale, forplejning og rejseafregning).
Kontaktoplysninger (følg linket og klik på den relevante afdeling):
Institut for Kommunikation og Kultur (IKK)
Institut for Kultur og Samfund (IKS)
Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU)
Censorledelsen besvarer høringer om studieordninger og væsentlige ændringer i studieordninger, der berører prøve og eksamenssystemet (jf. censorbekendtgørelsen §15 stk. 5)
Hvert femte år gennemløber uddannelserne en uddannelsesevaluerng. I den forbindelse bliver censorformandskabet tilbudt mulighed for kommentering på den uddannelsesevalueringsrapport, som fagmiljøet har udarbejdet (jf. Akkrediteringsbekendtgørelsen, bilag 1)
Censorledelsen håndterer persondata og er dermed underlagt gældende lovgivning på området. Se regler og retningslinjer på Datatilsynets hjemmeside.
Censorledelsen indhenter censorrapporter efter hver afholdt eksamen. På baggrund af censorrapporterne - og censorformandskabets øvrige aktiviteter i løbet af året - udarbejder censorformandskabet en årsberetning.
Årsberetningen dækker seneste vinter- og sommereksamenstermin (både ordinær og reeksamen), dvs. perioden fra 1. december til 30. november (startende fra den 1. december 2024)
Censorledelsernes årsberetning indgår i det løbende kvalitetssikringsarbejde på uddannelserne og drøftes i fagnære navn og ved uddannelsesevalueringer.
Universiteterne dækker udgifterne til censorledelsernes virke jf. Finansministeriets cirkulære om timelønnet undervisning.
For at sikre at afholdt rejseaktivitet kan godtgøres anbefales det at censorledelserne følger AU's generelle rejsepolitik, når rejseaktivitet er nødvendig.
Dvs.
Er det i helt særlige tilfælde nødvendigt at afvige fra den generelle rejsepolitik skal der indhentes godkendelse heraf på forhånd for at rejseudgifterne kan refunderes
Du finder en samlet oversigt over censorkorps med tilhørende censorledelser på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.
Censorkorps som sekretariatsbetjenes af Arts har muligheden for at benytte IT-systemet Censor-IT
Censor-IT er et system som understøtter censorallokering, indsamling af censorrapporter samt ansøgning om beskikkelse i de åbne beskikkelsesrunder.
For mere information kontakt censor.arts@au.dk
Bekendtgørelser:
Kursusbeskrivelser og studieordninger på AU:
Har du brug for at kontakte en studiekoordinator på Arts? Så skal du skrive til undervisnings- og eksamensteamet for den uddannelse, din henvendelse drejer sig om.
Find undervisnings- og eksamensteamet tilknyttet fag på