Kulturarv med børneøjne: Metoder og eksempler på at inddrage børn
Seminaret er arrangeret af forskningsprojektet BØV – børns møde med den nationale kulturarv.
Oplysninger om arrangementet
Tidspunkt
Sted
SMK, Sølvgade 48-50, 1307 København K
Arrangør
Forskningsprojektet BØV – Børns møde med den nationale kulturarv sætter fokus på den måde, kulturinstitutioner inviterer børn ind som deltagere og publikum, og på, hvordan børnene oplever dette møde. Projektet er nu lidt over halvvejs og har skabt en masse viden om, hvordan børn møder Det Kongelige Teater, SMK og Nationalmuseet, samt om, hvordan vi undersøger dette møde. På seminaret deler vi den viden med andre, der arbejder for at skabe kulturmøder med og for børn. Vi håber på en inspirerende dag, hvor vi også har inviteret andre forskere og praktikere til at dele deres erfaringer.
Har du spørgsmål til seminaret er du velkommen til at kontakte Mette Langeberg Lund på mllu@cc.au.dk
Seminaret er arrangeret af forskningsprojektet BØV – børns møde med den nationale kulturarv, der et samarbejde mellem Aarhus Universitet, Det Kongelige Teater, Nationalmuseet og Statens Museum for Kunst. De kommende år undersøger projektet børns møde med den nationale kulturarv. Projektet er støtte af Augustinus Fonden.
- Dato: Onsdag den 5. februar 2025
- Sted: SMK, Sølvgade 48-50, København
PROGRAM:
09:00-10:00 Ankomst til SMK
Der vil stå kaffe og the klar
10:00-10:15 Velkomst ved SMK’s direktør Astrid La Cour
10:15-10:30 Velkomst ved BØV forskningsleder Louise Ejgod
10:30-11:20 Popcorn, polaroid og prøvehandlinger
Louise Ejgod, forskningsleder BØV og Christiane Særkjær, postdoc, præsenterer indsigter og metoder i arbejdet med at inddrage børn og børneforskere fra BØV-forskning: En vigtig del af BØV-projektet er at invitere børn ind som medforskere, så vi sammen med børnene undersøger deres møder med kulturarven. I oplægget deler vi erfaringerne fra vores første tre eksperimenter sammen med børneforskerne: hvad gjorde vi, hvad fik børnene ud af det og hvad lærte metodisk og indholdsmæssigt af det? Børn som medforskere skaber både andre former for viden og et andet ejerskab både til kulturarven og til forskningsprocessen. Men samtidig er det både bøvlet, tidskrævende og ukontrollabelt.
11:25-12:15
Stefanie Steinbeck, ph.d. og Linda Nørgaard Andersen, Vicedirektør og program- og publikumschef Arbejdermuseet udforsker, hvordan affective curatorship og affective milieu kan bruges som rammer for at forstå udstillinger som dynamiske og uafsluttede processer. De vil argumentere for, at det ikke altid er muligt – eller ønskeligt – at designe alt til perfektion, men at man i stedet skal omfavne kaos og uforudsigelighed som en del af oplevelsen. Stefanie Steinbeck vil fremhæve, hvordan børn kan inddrages som medskabere i denne proces, og hvorfor det er afgørende at prioritere oplevelsen frem for læringen for at skabe dybtgående og mindeværdige møder med fortiden. Linda Nørgaard Andersen fortæller, hvordan Arbejdermuseet har omsat og inddraget forskningen og hvilke overvejelser museet har haft i forbindelse med samarbejdet.
12:30-13:30 Frokost
13:30-14:30 Institutionernes funktionsmåde og børnenes møde med kulturarven
Museumsinspektør, Den Kgl. Afstøbningssamling, Henrik Holm præsenterer praksiserfaring og analyse af, hvordan museer fungerer i mødet med børn og kulturarv. Med udgangspunkt i Asger Jorns ”Triolektik” (1968) og Anton Jägers begreb ”Hyperpolitik” (2023), vil han diskutere, hvordan institutioner kan skabe meningsfulde og engagerende oplevelser for børn. Henrik vil også trække på sine egne erfaringer fra arbejdet med at skabe et demokratisk museum, hvor børns perspektiver og krav til processen spiller en central rolle.
Oplægget bliver efterfulgt af en workshop ved Michael Hansen, Værkstedsansvarlig, SMK
14:35-15:20 Kunstmøder med Børn
Merete Jonvik præsenterer sin forskning om kunstmøder for og med børn. Hun har studeret kunstworkshops og -projekter, hvor børn deltager aktivt som medskabere. Gennem observationer og interviews har Jonvik undersøgt, hvordan børn oplever kunstmøder, med fokus på temaer som samarbejde, ligeværd, deltagelse, magt og materialer. Jonvik vil især trække på to forskningsprojekter: Kunstmøde i skolen, der ser på, hvordan børn i Norge møder professionel kunst og kultur gennem den kulturelle skoletaske, og Samarbejde mellem små og store væsener, et projekt, der undersøger, hvad der sker, når børn og voksne arbejder sammen om at skabe kunst på ligeværdige vilkår. Jonvik vil også fokusere på, hvordan materialer og fysiske omgivelser spiller en vigtig rolle i kunstmøder og hvordan ny materialeteori kan hjælpe med at forstå disse møder bedre.
15:20-15:30 Afrunding
15:30-16:00 Vi siger tak for i dag over et glas vin