Den ideelle ’knower’ i dansk som andetsprog- og historieundervisningen

2. Work-in-Progress seminar ved ph.d. stipendiat Anna-Vera Meidell Sigsgaard

Torsdag 21. juni 2012,  kl. 13:00 - 15:00

Sted

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 København NV, Bygning D, lokale D166

Ph.d. projektet undersøger pædagogikken og den pædagogiske diskurs i skolefaget dansk som andetsprog når dette undervises som dimension af historieundervisningen i en femteklasse udenfor København, hvor flertallet af eleverne taler dansk som andetsprog; Lingvistiske analyser på det diskurssemantiske niveau (fra den systemisk funktionelle lingvistik) informerer det uddannelsessociologiske perspektiv i projektet, inspireret af legitimation code theory, der bygger på Bernsteins teori om pædagogiske koder.

Afhandlingen skrives artikelbaseret. Dette seminar tager udgangspunkt i den 3. artikel, hvor fokus ligger på den pædagogik, der gør sig synlig gennem de (tidligere foretaget) lingvistiske analyser af den observerede pædagogiske diskurs og hvilken betydning denne har for elevernes læring, med Bolette Moldenhawer som primær vejleder.

Hovedvejleder: professor Anne Holmen, Københavns Universitet

Bi-vejleder: lektor Bolette Moldenhawer, Københavns Universitet

Discussant: ekstern lektor Trine Øland, Københavns Universitet

13.00 - 13.05       Velkommen v. Anne Holmen