Aarhus Universitets segl

Didaktisk refleksion som professionaliseringsstrategi i en senmoderne kontekst

Kurset henvender sig til studerende, der arbejder med didaktiske problemstillinger på forskellige institutionelle niveauer i uddannelsessystemet fx grundskole, ungdomsuddannelser, mellemlange og videregående uddannelser eller inden for forskellige fagområder.

Oplysninger om arrangementet

Tidspunkt

mandag 30. maj 2011, kl. 13:00 - . kl.

Udbyder: DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 NV
Dato:  30. maj-1. juni 2011
Tilmeldingsfrist: 18. april 2011
Sted: Campus Emdrup
ECTS-point: 2,5

Undervisere:
Professor Erling Lars Dale, Universitetet i Oslo
Lektor Mie Buhl, Arts, Aarhus Universitet, Campus Emdrup

Deltagerantal: max. 20

Kursussprog: Dansk/norsk

Indhold:

I en senmoderne kontekst er begreber om didaktik udfordret af de kompleksitets- og kontingensproblematikker, der udfolder sig på forskellig måde inden for uddannelsessystemet. Nye tværdisciplinære fagkonstruktioner og nye organiseringsformer for undervisning og læring udfordrer forståelser af uddannelsernes aktører og disses positioner. Kurset tager afsæt i, at didaktisk refleksion kan ses som en strategi for professionalisering af disse positioner inden for uddannelsessystemets forskellige niveauer og fagområder. Kurset har til hensigt at udfolde og diskutere begreber om didaktik med henblik på at kvalificere projekter, der arbejder med didaktiske problemstillinger.

Historisk har didaktik i betydningen anvisninger for undervisning sit udspring i 1600-tallet, hvor undervisning betragtes som en kunst (Comenius). Hovedsynspunktet er her, at didaktikken sætter begreber på, hvordan en undervisningssituation kan lykkes. Senere opstår en interesse for de tre parter i en uddannelseskommunikation, nemlig den lærende, det, der skal læres og læreren (Herbart). Dette er ofte skitseret med den såkaldte didaktiske trekant. Forandringer i begreber om didaktik har resulteret i udfoldelse af teorier, der reflekterer dette forhold. Didaktik kan således forstås som den praktiske tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisning samt refleksioner af dette. Men didaktik kan også forstås som et begreb for en teoretisk disciplin, hvor det reflekteres, hvilke komponenter didaktik skal beskæftige sig med. I lyset heraf vil kurset beskæftige sig med, hvordan didaktisk refleksion kan konstituere professionalisering af uddannelsesaktiviteter med henblik på forskellige genstandsfelter. Der fokuseres således på relationen mellem didaktik som teoretisk disciplin og didaktisk praksis med henblik på at belyse konditionerne for denne relation. På kurset konkretiseres det med temaerne: didaktik som teoretisk begreb herunder forskellige positioneringer, didaktisk refleksion som professionaliseringsstrategi og didaktisk refleksion i relation til forskellige genstandsfelter.
Kursets workshopdel vil blive struktureret i relation til de deltagende studerendes beskrivelser af didaktiske genstandsfelter og problemstillinger med henblik på at kvalificere den efterfølgende diskussion med og vejledning af de studerende. 
Kurset henvender sig til studerende, der arbejder med didaktiske problemstillinger på forskellige institutionelle niveauer i uddannelsessystemet fx grundskole, ungdomsuddannelser, mellemlange og videregående uddannelser eller inden for forskellige fagområder.

Program:

1. dag: Tema: Hvordan kan didaktik forstås som teoretisk begreb?

13.00 – 13.15 Introduktion til kurset v/Mie Buhl

13.15  – 14.00 Oplæg: Didaktik som begreb. Placering af didaktik i den germanske tradition, som ligger til grund for den didaktiske tænkning i Norden. v/ Mie Buhl.   

14.00 – 16.00 Oplæg: Udfordringer af didaktikbegrebet i en senmoderne kontekst. Didaktiske positioneringer. v/ Erling Lars Dale 
 
16.00 – 17.15: Workshop:
 
16.00 – 16.45 Deltagere laver procesorienteret skrivning af tekster om et eller flere begreber fra dagens oplæg relateret til eget projekt med henblik på afklaring af didaktisk positionering.
 
16.45 – 17.15 Plenumdrøftelse af problemstillinger udsprunget af processkrivning. 

 
2. dag: Tema: Didaktisk refleksion som professionaliseringsstrategi
  
09.00–12.00: Oplæg: Differentiering som senmoderne operationalisering af didaktisk refleksion v/ Erling Lars Dale.

13.00–16.00: Workshop:

13.00 – 15.00 Plenum: 4 deltageroplæg á ½ times varighed: 4 deltagere fremlægger, hvordan de positionerer det didaktiske genstandsfelt i forhold til praksisfeltet i deres projekt.

15.00 –16.00: Gruppediskussioner af oplæggene med 3-6 deltagere i 4 grupper organiseret ud fra interessefællesskab.
 
16.00–17.00: Plenumdrøftelse af problemstillinger udsprunget af gruppediskussioner. 
  

3. dag: Tema: Didaktisk refleksion i relation til uddannelsessystemets specifikke genstandsfelter
  
09.00 – 12.00: Oplæg: Forandringer i et senmoderne perspektiv. Hvordan varetager uddannelsessystemets institutioner uddannelsen af undervisere til at blive didaktisk reflekterende undervisere? Eksemplificeret ved læreruddannelsen v/ Mie Buhl.
  
13.00 –14.00: Workshop: Deltagere laver procesorienteret skrivning af tekster, hvor der fokuseres på implikationerne af at relatere didaktisk refleksion til deres specifikke genstandsfelt.  

14.00 – 15.30: Gruppediskussioner i de fire grupperinger fra dagen før ud fra egenproducerede tekster  
 
15.30 – 16.30: Plenumdrøftelse af problemstillinger, der er udsprunget af gruppediskussioner.

16.30 – 17.00: Evaluering og afrunding


Form:
Kursets form er en vekslen mellem læreroplæg og workshop med deltageres skriftlige og mundtlige reflekterende processer samt programsatte deltageroplæg. Hensigten er at give et grundlag for at kvalificere begreber om didaktik i relation til professionaliseringsproblematikker. Læreroplæggene skal bidrage til en præcisering og udfoldelse af, hvilke didaktiske implikationer deltagernes projekter kan initiere. Workshoppen skal give deltagerne mulighed for at operationalisere og tematisere didaktisk refleksion i relation til egne projekter. Workshoppen er organiseret med en progression, hvor deltagernes egen tekstskrivning skal kvalificere efterfølgende bidrag i gruppediskussioner og plenumdrøftelser med henblik på at fokusere didaktiske problemstillinger. De 4 deltageroplæg skal tjene til at pege på forskellige didaktiske problemstillinger affødt af forholdet mellem projekters genstandsfelter og praksisfelter.

Deltagerne udarbejder 1-2 sider forud for kurset, der redegør for hvilket didaktisk genstandsfelt, de arbejder med. Papiret skal sendes til kursusansvarlig senest 1 måned før kurset. Papiret distribueres til alle kursusdeltagere forud for kurset og danner desuden grundlag for undervisernes organisering af diskussionsgrupper. De deltagere, der ønsker at lave oplæg på dag 2 bedes desuden medsende et abstract på max ½ side, hvor de redegør for hvilke spørgsmål, de ønsker at rejse i relation til positioneringen af det didaktiske genstandsfelt i deres projekt. Underviserne vil her iblandt bede 4 om at forberede et oplæg. Det forventes, at den opgivne litteratur er læst.

Litteratur:

Buhl, M.(2002). Paradoksal billedpædagogik. Variationer i læreruddannelsens billedkunstfag. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Dale, E. L.(1998). Pædagogik og professionalitet. Århus: Klim,
Dale, E. L.: Kunnskapsregimer i pedagogik og utdanningsvitenskap. (under udgivelse)
Dale, E. L.(1999). Kundskab, rationalitet og didaktik. I: Dale, E.L. (red.) Pædagogisk filosofi. Århus: KLIM, Oversat: Ib Høy Hansen.
Dale, E. L (2003). Tilpasning og differensiering i grunnopplæringen. Oslo: Cappeln Akademiske Forlag
Schnack, K. (red.)(2004). Didaktik på kryds og tværs. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag
Nordenbo, S.E. (1995). Danish didactics – An outline of History and research I: Hopmann, S., Riquarts K.(ed.). Didaktik and/or Curriculum, Kiel: Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften an der Universität
Hopmann, S., Riquarts, K.(1995). Basic Problems of Comparative Didaktik. In: Didaktik and/or Curriculum, Kiel: Institut für de Pädagogik der Naturwissenschaften an der Universität
 
Kursusansvarlig: Mie Buhl, e-mail: mib@dpu.dk

Ansøgninger sendes til: Laila Parbst, Ph.d.-udvalget, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Tuborgvej 165, DK 2400 København NV, e-mail: phd@dpu.dk.

Brug venligst Application Form.