Facilitering af møder der skaber værdi og mening

Sommerskolekursus på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Campus Emdrup. Kurset oprettes, men der er stadig ledige pladser. Tilmeldingsfrist 6. august 2012.

mandag 13. august 2012, kl. 09:30 - tirsdag 14. august 2012, kl. 15:30

Tuborgvej 164, 2400 København NV.

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)

Hvordan får vi møder, der er værdiskabende, effektive, involverende, energifyldte, muntre, korte og fåtallige? Det gør vi ved at facilitere dem: det vil sige styre deres form, så indholdet og formålet fremmes bedst muligt. Når man faciliterer, bringer man det bedste frem i mødedeltagerne, så gruppen sammen udretter hvad den skal, og alle har været på og er glade.

En facilitator benytter sig af en lang række teknikker til at skabe værdi, fastholde fokus, involvere deltagerne, bruge deltagernes styrker,  styre tiden m.m.  På kurset præsenterer og øver vi en del af disse teknikker.

Pris: 4.900 kr.

Dag 1. Introduktion til facilitering. Ressourceorienteret facilitering
Hvad er facilitering? At styre form og proces. Teknikker til skabelse af værdi og mening på møder. Hvordan involverer man alle mødedeltagere, uden at det skal foregå i plenum og bruge af den sparsomme tid? Anerkendende processer til sikring af engagement og mening. At facilitere møder så deltagernes styrker og ressourcer kommer i spil.

Dag 2. Den styrende og støttende rolle som facilitator
Den demokratiske og tilbagelænede mødeleder må vige for den aktive og guidende facilitator. At starte et møde målrettet og myndigt. At fokusere en drøftelse ved at afbryde meget talende mødedeltagere. At forbedre et møde, hvis man ikke er facilitator/mødeleder. At sikre sit mandat hvis man ikke er gruppens leder.

Detaljeret program

Praktiske informationer

• Undervisningsform: Viden om facilitering bringes i spil sammen med deltagernes egne erfaringer. Korte oplæg efterfulgt af øvelser, møder og faciliteringstræning.
  • Undervisere:
    Nina Tange, cand.scient.soc., specialkonsulent og faciliteringstræner, DPU, Aarhus Universitet
    Ib Ravn, Ph.D., lektor og mødeforsker, DPU, Aarhus Universitet.
  • Litteratur:
    Ib Ravn: ”Facilitering: Ledelse af møder der skaber værdi og mening” (Hans Reitzel, 2011, 229 sider). Uddeles gratis på kurset.
    Ib Ravn: Bedre møder gennem facilitering.
  • Målgruppe: Personer der har - eller ønsker at få - mødeansvar

Yderligere oplysninger

Spørgsmål vedr. praktiske forhold såsom tilmelding på kurset, betaling, særlige ønsker/behov mv.:
Uddannelse og Pædagogiks kursusadministration

Spørgsmål om kursets faglige indhold:
Cand.scient.soc., specialkonsulent og faciliteringstræner Nina Tange
Lektor, Ph.D. og mødeforsker Ib Ravn

Læs mere om facilitering på Uddannelse og Pædagogik (DPU) her:

Gruppen ”Facilitering af videnprocesser”
Arbejdstekster fra gruppen

Se også: Danske Facilitatorer