Historisk Epidemiologi: Tværfaglige undersøgelser af fortidens sygdomme. – En samtale om kildebrug i digitale analyser?

Semesterstartsarrangement for alle interesserede

Torsdag 1. februar 2024,  kl. 13:00 - 15:00

Auditorium 2 (1441-112) Tåsingegade, 8000 Aarhus C

Professor Niels Brimnes

Med dette semesterstarts-seminar ønsker vi at præsentere og diskutere muligheder og begrænsninger i nye digitale og kvantitative metoder i historiefaget.

Vi er derfor glade for at kunne præsentere en række forskere fra Roskilde Universitetscenters store tværfaglige PandemiX grundforskningscenter. Centerets ambition er at prøve at kortlægge og forstå de kræfter og dynamikker, der bestemmer hvordan pandemier forløber. I den ambition indgår sammen med matematiske og sundhedsvidenskabelige tilgange også en historisk. Historiske data og historisk viden spiller en betydelig rolle i PandemiX forsøg på at forstå fortidige, nutidige og fremtidige pandemier.

Blandt de spørgsmål, vi håber at drøfte er: hvordan kan epidemiologiske og historiefaglige tilgange supplere og styrke hinanden? Hvilke fordele og hvilke risici er forbundet med at benytte historisk kildemateriale i matematisk modellering? Hvordan er historiefaglig kildekritik relevant i historisk epidemiologi? Bruger epidemiologer og historikere fortidige epidemier til at søge svar på de samme spørgsmål?

Program:

• Lone Simonsen (Centerleder, PandemiX Center, RUC): Pandemiers Signaturer i Fortid, Nutid og Fremtid: Et møde mellem epidemiologi, matematik og historie

• Søren Kølholt Poder (PandemiX Center RUC og AU): Nye kopper i en brydningstid. En historisk-epidemiologisk undersøgelse af børnekopperne i København 1730-1801

• Rasmus Kristoffer Pedersen (PandemiX Center, RUC): Signature Features of Disease: Hvordan digitaliserede kirkebøger hjælper os med at forstå historiske sygdomsudbrud.

• Adela Sobotkova (Historie, AU): Digital Methods: the lingua franca of interdisciplinary research

• Helle Strandgaard Jensen (Historie, AU): Hvor vigtig er kontekst?

• Niels Brimnes (Historie, AU): Guldgrube eller fremkaldervæske - betragtninger om forholdet mellem historie og epidemiologi