Hvorfor har 1814 altid overskygget 1739 som jubilæumsår for ”den danske skole”? Om skolevæsen, skolelove og erindringspolitik i Danmark – og Norge

Professor, dr. phil. Ning de Coninck-Smith havde 1. august 2024 40 års jubilæum som ansat i statens tjeneste. Det ønsker DPU at fejre med en festforelæsning ved lektor, dr. phil. Charlotte Appel, Aarhus Universitet.

Fredag 11. oktober 2024,  kl. 14:00 - 16:00

Sted

Aauditoriet D174 og og efterfølgende reception i D170, DPU, Campus Emdrup, Tuborgvej 164, 2400 Købenahvn NV

I 2014 blev 200-året for Frederik 6.s skolelovgivning markeret på mange måder, bl.a. med udgivelsen af fembindsværket Dansk Skolehistorie. Hverdag, vilkår og visioner gennem 500 år. Værkets forfattere dokumenterede, at skolegang havde foregået længe før de berømte 1814-anordninger, og at ”skole” op gennem tiden var et langt mere komplekst og varieret fænomen, end hidtil antaget.

Men hvad er egentlig grunden til, at 1814 har haft en så fremtrædende plads i fortællinger om tilblivelsen af det danske skolevæsen? Og hvordan kan det være, at man i Norge for længst har fejret 250-året for den norske skole, og om få år vil markere 300-året for den skolelovgivning, Christian 6. indførte i 1739 for såvel Danmark som i Norge? Foredraget vil se på, hvad der faktisk skete i de to store lovgivningsår – og hvilke samfundsmæssige og erindringspolitiske faktorer, der har spillet ind på de forskellige danske og norske jubilæumstraditioner.

Festforelæsningen finder sted på DPU campus Emdrup i auditoriet i D174 fredag den 11. oktober kl 14-15, og den efterfølgende reception afholdes i D170.

Vi håber at se nuværende og tidligere kolleger fra DPU samt eksterne samarbejdspartnere til fejringen af Nings mangeårige bidrag til forskningen i dansk skole- og barndomshistorie.