Introduktion til LARM.fm og Mediestream

Bliv klogere på de to smarte digitale værktøjer, gennem denne workshop

Torsdag 15. december 2016,  kl. 13:00 - 16:00

Helsingforsgade 8, bygning 5008-138, Aarhus N

Forsker eller underviser du i radio og/eller tv eller har du interesse i kulturarv og digitale arkiver?

Så kender du måske allerede de digitale arkiver LARM.fm og Mediestream.

Hvis ikke, har du nu mulighed for at blive introduceret til det digitale værktøj larm.fm og arkivet Mediestream, der begge indeholder millioner af udsendelser og dokumenter. Formålet med workshoppen er at give dig en introduktion til at arbejde med radio- og tv-arkiverne og forskningsinfrastrukturerne larm.fm (www.larm.fm) og Mediestream (www.mediestream.dk), herunder:

• samlingernes indhold (materialetyper, mængde m.m.) og adgangen til samlingerne
  • indsigt i mulighederne og udfordringerne ved at arbejde med digitale arkiver
  • præsentation af måder, hvorpå du kan søge, filtrere, annotere og metadatere
  • hands-on erfaring med at bruge arkiverne og de tilgængelige værktøjer

Program for workshop d. 15. december kl. 13-16 på Helsingforsgade 8, bygning 5008-138, Aarhus N

• 13.00-13.10: Velkomst v/ Iben Have
  • 13.10-14:10: Introduktion til larm.fm og Mediestream som arkiver og værktøjer
    v/ Mogens Vestergaard Kjeldsen, Janne Nielsen og Iben Have.
  • 14.10-14:30: Pause med kaffe og kage
  • 14.30-15.45: Workshop med øvelser og mulighed for at prøve arkiverne hands-on (på egen computer)
  • 15.45-16.00: Afrunding

Tilmelding senest den 7. december via dette link: https://auws.au.dk/larmfmogmediestream2016

Om Medieværktøjer: lyd- og billedmedier

Medieværktøjer: lyd- og billedmedier er et forskningsinfrastrukturprojekt inden for det danske Digitalt Humaniora Laboratorium (DIGHUMLAB). Projektet formidler viden til forskere og studerende om brug af forskningsinfrastruktur i forbindelse med studier, der involverer lyd- og audiovisuelle materialer i danske radio- og tv-arkiver.

Underviserne på workshoppen er:

• Iben Have, leder af Medieværktøjer: lyd- og billedmedier, lektor ved Medievidenskab, Aarhus Universitet
  • Janne Nielsen, adjunkt ved Medievidenskab, Aarhus Universitet
  • Mogens Vestergaard Kjeldsen, Statens Mediesamling, Statsbiblioteket.