Kirstine Ringsager: Musiklivets kønnede infrastrukturer
All are welcome to Aesthetic Seminar.
Oplysninger om arrangementet
Tidspunkt
Sted
Kasernen, Building 1584, Room 124. Langelandsgade 145.
Musiklivets kønnede infrastrukturer
I de senere år, særligt i kølvandet på #MeToo, har spørgsmål om ulighed og sexisme i den danske populærmusikbranche fået stor offentlig og politisk opmærksomhed. I konteksten af denne debat har det musikantropologiske forskningsprojekt Gendering Music Matter (GEMMA, 2022–2025), finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond, undersøgt, hvordan musiklivets kulturer og infrastrukturer er kønnede og hvilke konsekvenser dette har for musikere, der er kvinder eller kønsminoriserede.
I denne præsentation vil jeg dele indsigter fra GEMMA-projektet, der nu går ind i sin afsluttende fase. Jeg vil belyse, hvordan kvinder og kønsminoriserede musikere erfarer, navigerer og forholder sig til infrastrukturelle barrierer og kulturelle diskurser, mens de forfølger en karriere i musikbranchen. Derudover vil jeg diskutere nogle af de initiativer, der forsøger at intervenere i – eller “hacke” – musikbranchens infrastrukturer for at fremme praksisser, der udfordrer status quo.
Mens GEMMA overvejende har haft et nutidigt og fremadskuende fokus, har projektet også afdækket vigtigheden af at forankre den aktuelle debat i en historisk kontekst. Denne indsigt har inspireret til udviklingen af projektet Lyden af Kvindekamp: Musik i og omkring Rødstrømpebevægelsen, som med støtte fra Augustinus Fonden officielt påbegyndes i sommeren 2025. Præsentationen vil derfor også fungere som et første skridt i at forbinde de to projekter og undersøge deres komplementære perspektiver.
Bio
Kristine Ringsager er lektor ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet. Hendes forskning fokuserer på det antropologiske studie af musik med særlig vægt på de kønnede og racialiserede strukturer, der former musiklivet, samt musiks rolle i sociale forandringsprocesser. Hun leder i øjeblikket forskningsprojekterne Gendering Music Matter (2022–2025) og Lyden af kvindekamp: Musik i og omkring Rødstrømpebevægelsen, som officielt starter senere i år (2025–2028). Ringsager har en ph.d. (2015) om den dansksprogede rapscene og har publiceret bredt om rapmusik, (affektiv) medborgerskab, andetgørelse og dansk migrationspolitik. Hendes forskning omfatter desuden studier af tværkulturelle musikundervisningsprogrammer, kønnede og etniske medieringer i dansk musikradio samt musikcensur i Tyrkiet.
Oplægget støttes af forskningsprogrammet Cultural Transformations.
Æstetisk Seminar F2025 er tilrettelagt af Mads Krogh og Lynge Stegger Gemzøe, Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet.