Positiv psykologi

Sommerskolekursus på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Campus Emdrup. Kurset oprettes, men der er stadig ledige pladser. Tilmeldingsfrist 6. august 2012.

tirsdag 14. august 2012, kl. 10:00 - fredag 17. august 2012, kl. 16:00

Tuborgvej 164, 2400 København NV.

Institut for Uddannelse og Pædagogik

Positiv psykologi fokuserer på menneskets psykologiske ressourcer, styrker og muligheder. Disciplinen udspringer af en erkendelse af, at især den kliniske psykologi i mange år har betonet psykiske problemer og sygdomme og dermed underprioriteret positive fænomener som glæde, mening, modstandskraft, optimisme, mod og styrker.

"Positive psychology is the scientific study of what enables individuals and communities to thrive"
International Positive Psychology Association

Den daværende præsident for American Psychological Association Martin Seligman lancerede i 1998 positiv psykologi som et nyt emnefællesskab, og siden har mange etablerede forskere sluttet sig til feltet, bl.a. Mihaly Csikszentmihalyi (flow), Barbara Fredrickson (positive emotioner), Daniel Kahneman (nytte og lykke) og Ed Diener (subjektiv velvære).

Pris: 6.900 kr.

Kurset oprettes, men der er stadig ledige pladser.
Tilmeldingsfrist 6. august 2012.

Program:

Dag 1
Tirsdag
14.8.12

Introduktion til positiv psykologi
Underviser: Hans Henrik Knoop

Velkomst og præsentationer

10.15

Oversigt over positiv psykologi: Historie, begreber, personer

(do., fortsat)

13.15

Trivsel og optimal funktion – primært fra individperspektiv og relateret til personligt engagement, faglig excellence og etisk forankring

(do., fortsat)

Dag 2
15.8.12

Facilitering af styrker, individuelt og kollektivt
Underviser: Nina Tange

10.00

Før undervisningsdagen har deltagerne fundet deres fem personlige topstyrker gennem en ViA styrke test på nettet:

(www.viasurvey.org/account/register - Skift til dansk i højre side)

Gennem refleksion og øvelser undersøger vi, hvordan man kan bringe sine styrker i spil i sin hverdag og i arbejdslivet.

11.30

Coachende spørgsmål som værktøj til at bringe en andens styrker i spil

13.15

Facilitering: Når medarbejdergruppes styrker skal anerkendes og bruges.

Faciliteringstræning

Dag 3
16.8.12

Flow og kreative læringsmiljøer
Underviser: Frans Ørsted Andersen

10.00

Positive emotioner, positivitet og basal psykisk velbefindende

Opmærksomhed, flow  og mindfulness
Oplæg

Flowøvelse

13.45

Mindfulnessøvelse

14.30

Lyst, foretagsomhed, kreativitet, innovation og entrepreneurship som samlet begrebskompleks
Oplæg

15.30

Kreativitetsøvelse

Dag 4
17.8.12

Positiv psykologi på arbejde: Mening i arbejdslivet
Underviser: Ib Ravn

Positiv psykologi på arbejde

10.15

Mening i arbejdslivet: En teori om de menneskelige potentialer i samblomstring på arbejdspladsen. Oplæg og diskussion.

11.30

Hvor oplever jeg mening i mit arbejdsliv og hvordan får jeg mere af det? Personlig anvendelse af teorien gennem refleksion og samtale.

13.15

Meningsledelse: Værktøjer til udvikling af medarbejdernes oplevelse af mening og organisationens værdiskabelse. Oplæg.

14.45

Hvilke læringer fra kurset her kan øge meningen i arbejdslivet for dig eller dine – og hvad skal du gøre for at sikre det sker? Initiativer inden for meningsledelse planlægges iværksat, gennem refleksion og samtale.

15.45

Afrunding på kurset.

16.00

Slut på et dejligt og lærerigt samvær med jer og os!

På kurset præsenteres dels forskningsbaseret viden, hvis relevans for deltagerne løbende tydeliggøres gennem faciliterede refleksionsprocesser, og dels enkle praktiske værktøjer, som deltagerne anvender på sig selv.

Praktiske informationer
  • Målgruppe: Undervisere, sundhedsprofessionelle, pædagoger, ledere, konsulenter, studerende og andre interesserede.
  • Pris: 6.900 kr. dækker undervisning, forplejning og kursusmateriale.
  • Adgangskrav: Det anbefales, at deltagerne har en mellemlang eller lang videregående uddannelse eller tilsvarende.
Yderligere oplysninger

Spørgsmål vedr. praktiske forhold såsom tilmelding på kurset, betaling, særlige ønsker/behov mv.
Uddannelse og Pædagogiks kursusadministration

Spørgsmål om kursets faglige indhold:
Konsulent Nina Tange eller lektor Ib Ravn