Responsive Phänomenologie

Gæsteforelæsning ved Prof. Em. Dr. Bernhard Waldenfels (Ruhr-Universität Bochum)

Oplysninger om arrangementet

Tirsdag 22. oktober 2013,  kl. 13:00 - 15:00

Aarhus Universitet, Trøjborg, bygn. 2110, lok. 124

Tirsdag, 22. oktober, 13-15, Trøjborg, bygn. 2110, lok. 124

Hovedbegrebet i Bernhard Waldenfels’ tænkning er Responsivitet. Som Waldenfels selv programmatisk udtrykker det, ”Der Mensch ist ein Lebewesen, das Antworten gibt.” Det, der således udmærker mennesket, er at vi formår, ikke blot at reagere på stimuli fra vores omverden, men at vi i en emfatisk, kreativ forstand responderer. Denne responsivitet er nu ikke blot et okkasionelt træk der viser sig når vi i ny og næ stilles overfor et krav eller et spørgsmål fra vores omgivelser. Den menneskelige væren er grundlæggende responsiv, dvs. den er bestandigt i gang med at besvare den gådefuldhed, den fremmedhed, med hvilken eksistensen som sådan trænger sig på. Fænomenologien selv må nu vedkende sig dette antropologiske grundtræk – hvilket dog på ingen måde kan siges at være den væsensfremmed - og blive responsiv.

I forbindelse med sit besøg i Danmark vil Waldenfels indvie os i sin responsive fænomenologi.

Forelæsningen, der er åben for alle interesserede, vil være på tysk.

Arrangør: Program for filosofisk og idéhistorisk forskning (forskningsenhed menneske, ånd, tænkning).

Download invitation her.