TIMSS 2023: Danske elevers kompetencer i matematik og natur/teknologi
Hvordan står det til med danske 4. klasseelevers kompetencer i matematik og natur/teknologi? Kom til præsentation af resultaterne af TIMSS 2023 på DPU, hvor vi fortæller, hvordan danske elever klarer sig sammenlignet med deres jævnaldrende verden over i den internationale TIMSS 2023-undersøgelse, og hvordan det er gået siden den seneste undersøgelse i 2019.
Oplysninger om arrangementet
Tidspunkt
Sted
DPU, Aarhus Universitet, Tuborgvej 164, 2400 København NV, Bygning D, Lokale D174
Den seneste TIMSS-undersøgelse (‘Trends in International Mathematics and Science Study’) fra 2019 viste et fald i danske elevers kompetencer i matematik og natur/teknologi.
Siden 2019 har eleverne oplevet skolenedlukninger under COVID-19-pandemien, og den nye TIMSS-undersøgelse fra 2023 skal altså ses i lyset af de helt specielle udfordringer, som pandemien og online-undervisningen førte med sig.
Mere end 60 lande har deltaget i TIMSS 2023, der giver svar på, om disse udfordringer kan ses i elevernes faglige resultater, trivsel og tilknytning til skolen. Undersøgelsen har fokus på, hvordan eleverne oplever undervisningen, og altså hvordan deres faglige og social trivsel har udviklet sig i en tid med store forandringer.
I en tid med klimaforandringer og oversvømmelser i Europa har TIMSS som noget nyt også undersøgt, hvor klimabevidste de danske 4.-klasseelever er sammenlignet med elever i andre lande.
Præsentationen er åben for journalister og andre interesserede.
Deltagelse er gratis, men tilmelding nødvendig.
Program:
Præsentation af resultater af TIMSS 2023
- Rune Müller Kristensen, lektor ved DPU, Aarhus Universitet
- Jacob Højgaard Christensen, vidensklabelig assistent ved DPU, Aarhus Universitet
Spørgsmål fra salen
Paneldebat om resultaterne
- Morten Blomhøj, professor ved DPU, Aarhus Universitet og leder af Nationalt Cenyer for Udvikling af Matematikundervisning
- Mette Nicoline Rehhoff Auning, lektor ved UC Syd og underviser på læreruddannelsen i natur/teknologi og biologi, ph.d.-studerende ved DPU, Aarhus Universitet
- m.fl.