VISUEL ERINDRING Workshop i FEM

(Forskningsenhed for Europæisk Middelalder, Aarhus Universitet)

Fredag 4. oktober 2013,  kl. 12:15 - 15:00

bygning 1485, lokale 316

Kulturelle Dynamikker

Denne tværfaglige workshop om erindring og visualitet indledes med et oplæg af Henning Laugerud, Førsteamanuensis, Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, Universitetet i Bergen:

Erindring og ‘bilder’ – bilder som erindring.

Mnemologiske perspektiver på allegorier, symboler og ‘ikonografier’ i middelalderen

Efterfølgende vil lektor Hans Henrik Lohfert Jørgensen, Institut for Æstetik og Kommunikation (Kunsthistorie) og lektor Pernille Hermann, Institut for Æstetik og Kommunikation (Nordisk) respondere på Henning Laugeruds oplæg med korte og mere uformelle indlæg. Alle deltagere inviteres til at give et kortere oplæg om emnet (max. 10 minutter) med udgangspunkt i deres eget arbejde, eksempelvis om forholdet mellem erindringen og dennes visuelle hjælpemidler, billeddannende funktioner og sanselige manifestationer. Visualitet kan i denne sammenhæng forstås meget bredt og indbefatter også fx sproglig billeddannelse i orale eller skriftbårne medier, indre visualisering under udøvelsen af fromhed samt visuelle strukturer i mere abstrakt kognitiv forstand.

Alle er velkomne

Der serveres frokost efter Henning Laugeruds oplæg. Ønsker man at deltage med frokost, skal tilmelding ske til Pernille Hermann (norph@hum.au.dk) senest mandag den 30. september 2013