Workshops: New learning spaces

Fire workshops for studerende og undervisere på Arts, ansatte ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier og Universitetspædagogisk Netværk. Oplægsholdere: Dan Gilbert, Learner Designer Technologist, og Winie Ricken, arkitekt maa, ph.d. i læringsrum.

Oplysninger om arrangementet

mandag 5. december 2011, kl. 10:00 - torsdag 8. december 2011, kl. 12:00

Sted

Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Paludan Müllers vej 48, 8000 Aarhus N

Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Aarhus Universitet tilbyder 4 workshops med Dan Gilbert, Learner Designer Technologist, Learning Innovations, og Winie Ricken, arkitekt maa, ph.d. i læringsrum, Learning Spaces.

Målgrupperne for de 4 workshops er hhv. studerende på Arts, undervisere på Arts, medarbejdere på centret, samt universitetspædagogisk netværk.

Temaerne for workshopperne er:

• Hvilke visioner har vi for fremtidens læringsrum?
  • Hvilke nye muligheder giver digitale medier for at tænke nye læringsrum?
  • Hvordan ønsker undervisere og studerende at læring skal foregå og ”rummene” skal udnyttes?
  • Hvilke konkrete ideer kan igangsættes?

Baggrund
Relationen mellem læring og rum har ændret sig. Digitale medier tilbyder på mange måder nye betingelser for videnstilegnelse og læreprocesser. Men rummene, såvel de fysiske som de virtuelle, spiller en vigtig rolle for ikke at sige afgørende rolle for mulighederne. Det er gennem relationer til hinanden (i fysiske eller virtuelle rum), at vi vedligeholder og uddyber de personlige relationer:

• Fysiske samlinger giver f.eks. muligheder for at tilrettelægge oplevelser og læreprocesser, hvor vi især udnytter det håndgribelige, at vi kan eksperimentere, opleve og undre os sammen.
  • Virtuelle rum giver f.eks. mulighed for tidsforskudt kommunikation, samarbejde over afstande, en højere grad af skriftlighed, men også samtidig for at arbejde på f.eks. samme dokument.

Pædagogik og design må tænkes sammen på ny i forhold til indretning og brug af såvel virtuelle som fysiske læringsrum. Rum der skal fremme læring, som bryder med vante tankeformer og handlemønstre, fremmer samarbejde og tværfaglighed og skaber engagement.

Form
De annoncerede workshops vil bestå af en blanding mellem inspirationsoplæg og konkret visions- og idé-generering i forhold til New Learning Spaces – og såvel studerende som undervisere vil blive udfordret i forhold til undervisningen.

Tilmelding og program
Nedenfor kan du hente programmet for hver af de fire workshops og tilmelde dig. Deltagelse er gratis.

Tilmeldingsfrist: Torsdag den 1. december 2011.

• Intern workshop for medarbejdere på Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier
    Tid: Mandag 05.12.2011, kl. 10.00–16.00
    Sted: Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Paludan-Müllers Vej 48, 8200 Aarhus N.

• Workshop for studerende på Arts
    Tid: Tirsdag 06.12.2011, kl. 9.00-12.30

Hent program

• To workshops for undervisere på Arts (samme afholdes 2 gange)
    Tid: Onsdag 07.12.2011, kl. 9.00–13.00 og 12.00–16.00

Hent program

• Workshop for medarbejdere tilknyttet UP-Net, de pædagogiske enheder, samt andre særligt interesserede
    Tid: Torsdag 08.12.2011, kl. 9.00–12.00

Hent program

Bemærk, at tilmeldingen er lukket.

Yderligere information:

Interview med Dan Gilbert i ”Campus og studiemiljø - fysiske rammer til morgendagens universiteter”

Case: "University of Leeds: SMS’er hjælper diskussionen"