Aarhus Universitets logo
English
Færre børn er i dag ekskluderet fra den almindelige skole end i 2010, og den udvikling er sket uden, at der er skåret i ressourcerne til skolerne. En investering i lærernes efteruddannelse er en vigtig forudsætning for succesen. Det viser en ny forskningsrapport fra Aarhus Universitet.
Den 11. juni slog Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Aarhus Universitet, dørene op for 400 deltagere og en konference om småbørnsforskning. Dagen bød på præsentationer og workshops med afsæt i instituttets omfattende forskning inden for feltet. Konferencen var den første i en ny årlig…
Hvorfor dropper så mange studerende fra studiet, og hvad kan universiteterne gøre ved det? Ny rapport konkluderer, at indsatsen skal starte i gymnasiet, da en stærk faglig baggrund fra ungdomsuddannelse mindsker frafaldet på universiteterne.
Mange lærere vælger at videreuddanne sig på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) ved Aarhus Universitet. Her kan de vælge mellem en række fag – blot vælger de ikke de rigtige fag, lyder kritikken fra politikere. Men trods den lave søgning har de fagdidaktiske kandidatuddannelser høj prioritet…
Mens regnen siler ned over Aarhus er 45 arkæologistuderende i gang med de sidste forberedelser til udgravningsarbejde i Vordingborg, Store Valby og på Bornholm. Arkæologerne blogger dagligt fra arbejdet.
Hvordan kan it understøtte og udfordre den pædagogiske og didaktiske praksis i daginstitutioner, i grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Det var temaet for en konference på Aarhus Universitet den 14. maj. Konferencen var startskuddet for et nyt tværvidenskabeligt netværk, der samler ekspertviden…
Lærerstuderende har svært ved at koble teori og praksis, fordi de møder en helt anden logik, når de er i praktik, end den de kender fra læreruddannelsens teoretiske del. Men der er inspiration at hente på både sygeplejerske- og diplomingeniøruddannelsen. Det konkluderer et nyt forskningsprojekt fra…
Der er brug for et kvalitetsløft af den pædagogiske praksis i vuggestuer. Det kræver mere struktur i børnenes hverdag, og det skal ske gennem en bedre organisering af det pædagogiske arbejde. Det viser en ny ph.d.-afhandling fra Aarhus Universitet. Afhandlingen stiller spørgsmål ved den frie leg og…
Side 81 af 91
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.