Jeg er uddannet både kunsthistoriker og arkitekt, hhv. i Danmark og i USA, og denne bredde og nysgerrighed afspejler sig både i mine forskningsområder og i min 15 år lange undervisningserfaring fra ind- og udland. Jeg har forsket i arkitektur i mere end et tiår, og her ligger mine tyngdepunkter især inden for moderne og postmoderne arkitektur og byplanlægning. Et af resultaterne af denne forskning udkom i 2024 som bogen Nelson Goodman and Modern Architecture: A Belated Encounter (Routledge, 2024). Derudover har jeg undersøgt et persongalleri bestående af Robert Venturi & Denise Scott Brown, Rem Koolhaas og Bjarke Ingels i en lang række arkitekter og bogkapitler, hvor den visuelle kulturs forviklinger ind i bygningskunsten siden postmodernismen har været i centrum. Også forholdet mellem biologi og arkitektur har optaget mig. Disse undersøgelser præger bl.a. mine bidrag til The Contested Territory of Architectural Theory (Routledge, 2022) og A Cultural History of the Avant-Garde in the Nordic Countries Since 1975 (Brill, 2022). Endelig er jeg ekspert i spørgsmål om arkitekturens forhold til monumentalitet og kollektiv erindring.
Siden 2021 har jeg tilføjet endnu et lag til min forskningsprofil i form af en interesse for følelser i kunsten, herunder bl.a. i genremaleriet. Et forskningsprojekt, som kredsede om en komparativ modstilling af den hollandske guldalders genremaleri (1618–1672) på den ene side og den danske guldalders genremaleri (1801–1864) på den anden, fandt sted i samarbejde med Nivaagaards Malerisamling og resulterede i foråret 2024 i både den største udstilling af hollandsk malerkunst på dansk jord nogensinde og i den største udstilling af genremaleri i Danmark nogensinde. Indlån fra bl.a. Rijksmuseum, Museum Boijmans Van Beuningen, Royal Collection, Hamburger Kunsthalle, Fondation Custodia, Nationalmuseum, Kremer Collection og Leiden Collection gjorde en ekstraordinært rig udstilling med 117 værker mulig, og Wayne Franits deltog som gæsteforelæser.
Aktuel forskning
Aktuelt arbejder jeg på næste fase af min forskning i genremaleriet. Takket være et stipendium fra Ny Carlsbergfondet helliger jeg 2025 til at skrive en bog om genremaleriet som fænomen på tværs af europæiske skoler. Begreber som indlevelse, empati, billedteori og forestillingsevne er stikord til navigationen af projektet.
Sideløbende udgiver jeg artikler om følelsesmæssige spørgsmål i kunsten generelt, bl.a. i regi af forholdet mellem kunsthistorie og neuroæstetik.
Sammen med min kollega Panagiotis Farantatos står jeg i spidsen for European Architectural History Network (EAHN)s næste store konference, som vi har fået til Aarhus til afholdelse i juni 2026, så en del af min tid går med forberedelserne til denne spændende begivenhed.
Derudover er jeg censor ved både universiteterne og arkitektskolerne.