I lyset af Bataille

Præsentation af bogen I lyset af Bataille. Politisk filosofiske studier af Asger Sørensen

Oplysninger om arrangementet

Lørdag 7. juli 2012,  kl. 14:00 - 17:00

Sted

Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU), Tuborgvej 164, lokale D170, 2400 København NV

Den 8. juli 2012 er det 50 år siden den franske forfatter og filosof Georges Bataille døde. I den anledning udgiver lektor i pædagogisk filosofi ved Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Asger Sørensen værket I lyset af Bataille. Politisk filosofiske studier (København: Politisk Revy).

Ved dette arrangement vil bogen blive præsenteret af:

• Jørgen Rasmussen
  • René Rasmussen
  • Søren Gosvig Olesen

Jørgen Rasmussen og René Rasmussen er begge digtere, til daglig henholdsvis fri filosof og lektor i litteratur på Københavns Universitet, mens Søren Gosvig Olesen er lektor i filosofi sammesteds.

Der vil efterfølgende blive serveret et par glas og lidt at nippe til.

Om bogen

”Den består af en række ret forskellige tekster, rækkende fra essays med hverdagsbetragtninger og delvist selvbiografiske passager over politiske debatindlæg til mere konventionelle fremstillinger og diskussioner af filosofiske og sociologiske teorier, med omdrejningspunkt (men undertiden med ret løs forbindelse til) Georges Batailles værk.

Teksterne vidner som helhed om et glimrende formidlingstalent, idet Asger Sørensen formår at redegøre for og aktualisere Batailles meget specielle tankeverden. Han tydeliggør også, hvordan abstrakte filosofiske refleksioner kan have relevans for mere konkrete problemstillinger. Specielt diskussionerne om økonomi, globalisering, værdier og arbejdsbegrebet må ses som kvalificerende bidrag til anvendt filosofi. Asger Sørensen inddrager også med held litterære eksempler.

Den særlige genre og bogens vidtfavnende tematik kan både ses som en styrke og en svaghed. Den dokumenterer en ubestridelig originalitet og litterært talent – skønt broget virker bogen alligevel forholdsvis helstøbt – men placerer den uden for de etablerede filosofiske kredse og mindsker dens muligheder for at bidrage til diskussioner, der foregår på mere gængse præmisser.”

Professor Carola Freein von Villiez, Universitetet i Oslo, professor Søren Harnow Klausen, Syddansk Universitet og professor Mogens Pahuus, Aalborg Universitet, bedømmelsesudvalg til et professorat i anvendt filosofi på Aalborg Universitet, marts 2012.

Bogen er på dansk, men tre af kapitlerne har tidligere været offentliggjort på engelsk (7, 10, 12) og et uddrag har været offentliggjort på kinesisk.

Tilmelding

Alle er velkomne og deltagelse er gratis. Af hensyn til indkøb af traktementet, bedes man tilmelde sig senest 1. juli.

Køb af bøger

Ved præsentationen kan bogen I lyset af Bataille købes til nedsat pris (ved forudbestilling). I anledning af udgivelsen af I lyset af Bataille kan andre af Asger Sørensens værker desuden købes til nedsat pris.

Præsentationen er arrangeret af Forskningsenheden i politisk, etisk og religiøs dannelse (PERD) ved Aarhus Universitet og Filosofisk Rådgivning.