Aarhus Universitets logo
English
Regnestykker, geometriske former og lagkagebrøker. Eleverne i 4. klasse holder samlet set skansen i de matematiske discipliner, men ser man nærmere på tallene i den nye TIMSS-undersøgelse fra DPU, Aarhus Universitet, er uligheden mellem kønnene vokset voldsomt. Drengene er blevet bedre, mens pigerne…
Forældre, politikere, forskere, lærere diskuterer ofte og i forskellige sammenhænge deres bekymringer over, hvordan nettet påvirker børn og unge. ”Men faktisk ved vi meget lidt om den måde, det tidlige internet har formet de måder, børn bruger digitale medier på i dag,” lyder det fra Helle…
With an ERC grant AIAS Fellow Magdalena Małecka will investigate how the use of computer technology in modern economics has transformed economic research over decades and the implications this has brought about. Her interdisciplinary approach seeks to advance our understanding of the scientific…
Ambitiøst dansk sprogmodels-projekt skal bane vejen for, at Danmark kan udnytte potentialerne ved kunstig intelligens med fokus på datasikkerhed og transparens. Det er midler fra Digitaliseringsministeriet, der muliggør projektet, som vil involvere forskere fra Aarhus Universitet, Syddansk…
Forskningsprojektet, Reorienting Integration, belyser ældre congolesiske kvinders dagligdag i Danmark i ny rapport. Rapporten dokumenterer sproglige, sundhedsmæssige og sociale udfordringer, som mange ældre kvoteflygtninge møder. Rapporten peger imidlertid også på løsningsforslag for at modvirke…
Med de nye reformer på uddannelsesområdet varsler politikerne, at uddannelse skal løse konkrete samfundsmæssige problemer. Men er det hele meningen med uddannelse? I DPU's digitale magasin Asterisk nr. 109 undersøger vi, om uddannelse stadig har en værdi i sig selv, eller om formålet for længst er…
Aarhus Universitet styrker Grundtvigforskningen med Katrine Frøkjær Baunvig som ny professor fra den 1. december 2024. Hun vil kombinere klassisk humanistisk forskning med avanceret teknologi for at skabe nye perspektiver på Grundtvigs forfatterskab og digital kulturarv.
Aarhus Universitet har mistet en original og uortodoks forsker og en generøs ven og mentor for sine kolleger og studerende.
Danmarks Frie Forskningsfond har bevilliget millionbeløb til et nyt forskningsprojekt på Aarhus Universitet, der skal gentænke sprogfagene i skolen og udvikle på en bæredygtig model til fremtiden. Det er nødvendigt, da sprogfagene er under pres, ifølge projektleder Line Krogager Andersen.
Vi er nødt til at tage shitstorme mere alvorligt og gøre noget for at afbøde deres skadelige virkninger. Ud over forskere og deres ledelser involverer det også politikere og medierne.
Side 7 af 90
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.