Aarhus Universitets logo
English
Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at…
Drenge og piger skal mødes med passende høje forventninger i skolen, og den pædagogiske praksis for at fremme ligestilling skal styrkes. Det er nogle af anbefalingerne fra den ekspertgruppe, der har undersøgt betydningen af køn for faglig udvikling, læring og trivsel i dagtilbud, folkeskole og…
Det nye nummer af Asterisk – DPU’s digitale magasin – går i dybden med den professionelle dømmekraft. Hvad er det for en størrelse? Hvad betyder det egentlig, når vi taler om frihed i skolen? Bliver de professionelle i skolerne fri til eller fri fra noget? Og hvordan kommer professionel dømmekraft…
Forskere fra DATALAB – Center for Digital Social Research har videreudviklet en model til at kunne forudsige seks primære følelser og deres aftryk på sociale medier. Håbet er, at det kan bidrage til bedre krisemonitorering og hjælpe faktatjekkere i fremtiden.
Modeller spiller en central rolle, når gymnasieelever undervises i naturfag, teknologi og matematik. Men der er stor forskel på, hvordan begrebet bruges i de enkelte fag, og det forvirrer både elever og lærere. I et nyt forskningsprojekt skal forskere fra DPU sammen med Københavns Universitet skabe…
”Formålet med projektet er at gøre lytterne klogere på de splittelser, vi ser i det amerikanske samfund i dag,” lyder det fra Mads Daugbjerg, antropolog på Aarhus Universitet, der snart indleder et historisk og etnografisk roadtrip gennem USA, der skal munde ud i en ny podcastserie.
Flere og flere universitetsstuderende oplever angst i løbet af deres studietid. Et forskningsprojekt med millionbevilling fra Carlsbergfondet i ryggen skal nu undersøge, hvordan beklædningsbaserede wearables kan designes, så angst kan håndteres i fællesskab.
Danske kommuner efterspørger flere universitetsuddannede med lærerbaggrund i de Pædagogisk Psykologiske Rådgivninger. DPU, Aarhus Universitet har derfor oprettet en ny specialiseringslinje for lærere med fokus på PPR, og den tegner allerede nu til at blive en succes.
Hvordan kan studerende inden for det pædagogiske og uddannelsesvidenskabelige felt med deres faglighed give bud på løsninger af velfærdsstatens helt store udfordringer med inklusion, mistrivsel og ungefællesskaber? Det var fokus for Learning lab for practice på DPU fra 29. februar til 1. marts.
Postdoc Marie Arleth Skov undersøger feminisme, queernes, performance og selvbestemmelse med udgangspunkt i punkkulturen i et treårigt forskningsprojekt, der kulminerer i en stor udstilling på ARoS i 2026.
Side 11 af 87
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.