Aarhus Universitets logo
English
Antoinette Fage-Butler, lektor på engelsk erhvervskommunikation, er blevet tildelt et fellowship på Aarhus Institute of Advanced Studies. Hendes forskningsprojekt kredser om, hvordan vi kan forstå vores relation til kloden og fremme nye forståelser af bæredygtighed ved brug af en kommunikativ og…
Til september starter lektor på medievidenskab Iben Have og lektor på æstetik og kultur Jan Løhmann Stephensen som fellows på AIAS. Her skal de i samarbejde med det interdisciplinære forskningscenter SHAPE arbejde med problematikker omkring demokrati og digitalt medborgerskab på hvert sit…
Den seneste udgave af Kraks Blå Bog er netop udkommet. Blandt de nye navne er professor Mette Løvschal fra Afdeling for Arkæologi og Kulturarvsstudier.
Danmarkshistorien.dk har været et fyrtårn for forskningsbaseret historieformidling under Afdeling for Historie og Klassiske Studier siden sitets etablering i 2009. Fremover vil det blive drevet og udviklet af Danmarks største site for forskningsformidling, Lex – Danmarks nationalleksikon. Det vil…
Søren Bro Pold og Peter Bakker har med forskningsprojekter om henholdsvis generativ AI og kreolsk sprog modtaget forskningsbevillinger på knap 6,2 millioner kroner hver fra Danmarks Frie Forskningsfond.
Christian Vium, lektor i antropologi, modtager millionbevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) til at undersøge unges liv i afrikanske storbyer.
Frankrig godkendte sidste år en lov, der tillader brug af AI-understøttet kameraovervågning under De Olympiske Lege i Paris i 2024. Det er det første EU-land, der godkender overvågning baseret på kunstig intelligens. Professor og leder af DATALAB på Aarhus Universitet, Anja Bechmann, kommenterer her…
Johanne Krog Nedergård er ph.d. i kognitionsvidenskab og modtager en af Aarhus Universitets Forskningsfonds talentpriser
Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at…
Drenge og piger skal mødes med passende høje forventninger i skolen, og den pædagogiske praksis for at fremme ligestilling skal styrkes. Det er nogle af anbefalingerne fra den ekspertgruppe, der har undersøgt betydningen af køn for faglig udvikling, læring og trivsel i dagtilbud, folkeskole og…
Side 12 af 89
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.