Aarhus Universitets logo
English
Professor i tysk erhvervskommunikation, Jan Engberg bliver udnævnt til Ridder af Dannebrog for sin forskning i fremmedsprog i erhvervslivet.
Forfatterne Emeli Bergman og Kirstine Reffstrup skal de næste to år som writers-in-residence have deres daglige gang på Institut for Kommunikation og Kultur. Med et arbejdslegat fra VELUX FONDEN i ryggen skal de inspirere og lade sig inspirere af forskere og studerende.
Professor i arkæologi på Aarhus Universitet Søren Sindbæk og et team af danske arkæologer skal deltage i et forskningsprojekt ved Keops-pyramiden.
En bevilling på knap 460 millioner kroner bliver i dag sendt ud i de danske forskningsmiljøer. Heraf fordeler knap 240 millioner kroner sig til humanistiske og samfundsvidenskabelige forskningsprojekter. Det skal komme både talentudvikling til gode og styrke dansk topforskning.
Fremover kan elever i teknisk gymnasium (HTX) blive belønnet for at sætte fokus på spændende faglige vinkler på menneske, teknologi og samfund i et idéhistorisk perspektiv med en ny indstiftet pris – J. C. H. Ellehammers projektpris.
Nu er det blevet muligt at taget et gratis onlinekursus i danmarkshistorie på både dansk og engelsk. Samtidig udkommer den engelske tekst også i bogform.
Ole Sejer Iversen, professor i interaktionsdesign ved AU og Michael E. Caspersen, direktør ved It-vest og adjungeret professor ved Institut for Datalogi, er de første modtagere af prisen for årets digitale samfunds-impact. Prisen er indstiftet af branchefælleskaberne Digital Dogme og DI Digital.
Adjunkt Kasper Hedegårds Schiølin og adjunkt Lau Møller Andersen modtager Sapere Aude bevillinger på 6,2 millioner kroner hver.
Helle Plauborg, Kasper Hedegård Schiølin og Lau Møller Andersen fra Arts har modtaget Sapere Aude-bevillinger til forskningsledere fra Danmarks Frie Forskningsfond. I alt 18,5 mio. skal nu gå til forskning i, hvorfor lærere bliver i professionen, aktørers brug af begrebet ’eksistentielle risici’ og…
Børns erfaringer med omsorg er afgørende for deres trivsel, læring og udvikling. Men selvom omsorg er en helt central pædagogisk opgave i daginstitutioner, er den påfaldende fraværende i policy på området, der tager den for givet. En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’…
Side 13 af 87
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.