Ny indsigt i unges liv i byer i Afrika

Christian Vium, lektor i antropologi, modtager millionbevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond (DFF) til at undersøge unges liv i afrikanske storbyer.

Foto fra projektet

Hvordan lever unge i Afrikas storbyer? Det spørgsmål vil et nyt forskningsprojekt forsøge at finde svar på. Forskningsprojektet hedder "Mobilities, Imaginaries & Articulations (MIA): Revisioning the African City from the Periphery" og har netop fået en bevilling fra DFF på seks millioner kroner.

"På det afrikanske kontinent bor over 250 millioner unge, og tallet forventes fordoblet inden 2030. I 2050 forventes Afrikas byer at huse halvanden milliard mennesker, hvoraf to tredjedele af de unge bor i hurtigt voksende udkantsområder. I forbindelse med projektet vil vi udføre tre dybdegående antropologiske studier i Nouakchott, Cape Town og Nairobi, tre af de hurtigst voksende byer i verden. Gennem disse studier vil vi få ny indsigt i, hvordan unge navigerer i deres dagligdag, hvilke drømme de har, og hvordan de skaber deres egne rum i byerne," fortæller lektor i antropologi Christian Vium.

Forskningsprojektet vil involvere flere nye tiltag - blandt andet vil projektet gøre brug af metoder som film, fotografi, lydoptagelser, virtual reality og kortlægning udført i tæt samarbejde med unge fra de nævnte områder, som derfor involveres direkte i forskningen. Projektet vil også afholde en række lokale workshops og udstillinger og oprette en åben digital platform, så alle kan få adgang til den nye viden.

Om formålet med projektet fortæller Christian Vium:

"Formålet er at forstå, hvordan de unge bevæger sig gennem byen og skaber deres egne liv og fællesskaber. Denne viden er vigtig, fordi de unge udgør den største og hurtigst voksende befolkningsgruppe i Afrika. Gennem samarbejde med lokale partnere og deltagere håber vi at skabe ny og relevant viden, der kan bruges til at forbedre byplanlægning og politikker."

For at kunne analysere data i og på tværs af de tre byer introducerer projektet en ny teoretisk prisme, ’Peripheral Synergy’, der sammenholder begreberne 'mobilities', 'imaginaries' og 'articulations'. Forventningen er, at dette vil bidrage med ny viden om, hvordan man bedst forstår byerne fra de unges perspektiv, hvilket kan få betydning for, hvordan man fremover tænker på byer og deres udvikling i Afrika.

Christian Vium, Lektor
Institut for Kultur og Samfund - Afdeling for Antropologi