Aarhus Universitets segl

Ny tilgang til vejledning skal styrke pædagogers arbejde med inklusion i dagtilbud

Inklusion af børn med særlige behov i de almene dagtilbud er blevet så omfattende en opgave, at mange pædagoger oplever afmagt. Et nyt forskningsprojekt ved DPU, Aarhus Universitet skal derfor udvikle nye tilgange til vejledning af pædagoger om inklusion helt tæt på praksis ude i landets børnehaver og vuggestuer. Projektet har netop modtaget en bevilling på knap 5,5 mio. kroner fra VELUX FONDENs HUMpraxis-program.

Foto: Mikal Schlosser

Fakta

Projektet ‘Vejledning tæt på praksis – bæredygtig social inklusion i dagtilbud (VEBID)’ har modtaget 5.407.923 kr. fra VELUX FONDENs program HUMpraxis, der er en del af uddelingsområdet human- og samfundsvidenskabelig forskning og kultur.

Projektet gennemføres i et samarbejde mellem DPU, Aarhus Universitet, Københavns Professionshøjskole, fire dagtilbud i Gentofte Kommune og Svendborg Kommune samt PPR i Roskilde Kommune.

Projektet starter 01-09-2025 og slutter 31-08-2028.

Læs pressemeddelelse fra VELUX FONDEN:

Nye forskningsprojekter skal styrke hverdagen for børn, borgere i sorg og grønne ildsjæle

I de senere år er de almene dagtilbuds opgave med at inkludere børn, der har vanskeligheder ved at indgå i leg og andre sociale interaktioner, blevet stadigt mere omfattende og kompleks.  

Det betyder, at børn risikerer at blive ekskluderet fra børnefællesskaberne trods de gode intentioner om det modsatte. Og det betyder, at mange pædagoger oplever, at det er vanskeligt og konfliktfyldt at forene inklusionsopgaven med arbejdet med den almene børnegruppe og dens behov.

Det er udgangspunktet for det nye forskningsprojekt ’Vejledning tæt på praksis – bæredygtig social inklusion i dagtilbud’, forklarer projektleder Bjørg Kjær, der er lektor ved DPU, Aarhus Universitet.

”Jeg er glad for, at vi med bevillingen fra VELUX FONDEN får mulighed for at gennemføre et forsknings- og praksisudviklingsprojekt til gavn for børn i neuro-psykosociale vanskeligheder. Det er de børn, der nogle gange kaldes ”børn med særlige behov” – en gruppe børn, som de fleste regner med er dækket ind af inklusionsdagsordenen. Men i praksis kommer både børnene og det pædagogiske personale i klemme i den dagsorden,” siger hun.

Vejledning i praksis

Projektet skal udvikle og afprøve nye tilgange til vejledning af det pædagogiske personale om inklusion.

”Inklusionsarbejdet er yderst omfattende og komplekst. I dag er det ofte overladt til den enkelte medarbejder i dagtilbuddet at ”oversætte” den viden, de har fået på kurser, eller den vejledning, de har fået på møder, til konkret pædagogisk handling. I projektet vil vi udvikle en tilgang til vejledning, bl.a. gennem nye samarbejdsformer, der i stedet for at tale om praksis, går ind og arbejder med det i praksis,” siger hun.

Børn i neuro-psykosociale vanskeligheder dækker både over børn med diagnoser som autisme eller ADHD og børn, der ikke har en diagnose, men er genstand for pædagogernes faglig bekymring pga. lignende vanskeligheder med at orientere sig og agere socialt. Mange af dem visiteres i dag til en inkluderende dagtilbudsindsats.

”Her tilbydes de ret forskellige vilkår, og det pædagogiske personale kan føle afmagt i forhold til, hvordan de skal møde dem. I projektet skal vi i tæt dialog med vores samarbejdspartnere udvikle nye vejlednings- og arbejdsformer for at forbedre og kvalificere det inkluderende arbejde i dagtilbud til gavn for både børn og personale,” siger Bjørg Kjær.