Danmarks største site for forskningsformidling skal videreføre danmarkshistorien.dk

Danmarkshistorien.dk har været et fyrtårn for forskningsbaseret historieformidling under Afdeling for Historie og Klassiske Studier siden sitets etablering i 2009. Fremover vil det blive drevet og udviklet af Danmarks største site for forskningsformidling, Lex – Danmarks nationalleksikon. Det vil fortsat ske i tæt samarbejde med fagmiljøerne på Institut for Kultur og Samfund og Arts.

Betydningen af danmarkshistorien.dk som forskningsbaseret public service kan ikke understreges nok. Sitet har i 15 år været en meget værdsat vidensportal for historieinteresserede læsere, der har brug for troværdige kilder i deres arbejde. Hjemmesiden har også været en vigtig ressource i hele uddannelsessystemet fra folkeskoler og gymnasier til videregående uddannelser. Et site, der rummer ikke mindre end 2500 leksikonartikler, kildehenvisninger og temapakker, foruden andre audiovisuelle formidlingsformer som et onlinekursus, e-bøger, billeder, film, spil, quizzer og et interaktivt danmarkskort.

En presset økonomisk situation har imidlertid været udslagsgivende for, at danmarkshistorien.dk ikke længere skal driftes og udvikles af Afdeling for Historie og Klassiske Studier ved Institut for Kultur og Samfund på Aarhus Universitet:

”Vi har måttet erkende, at vi fremadrettet ikke vil kunne afsætte tilstrækkelige ressourcer og stillinger til at drifte og videreudvikle en ambitiøs formidlingsplatform som danmarkshistorien.dk,” fortæller institutleder Marie Vejrup Nielsen.

Hun påpeger samtidig, at hun har stor respekt for den måde, medarbejderne ved danmarkshistorien.dk og ved Afdeling for Historie og Klassiske Studier har investeret viden, tid og ressourcer i sitet på:

”De har ydet en kæmpe indsats, som har sikret et forskningsbaseret vidensniveau i store dele af uddannelsessystemet, i den journalistiske formidling og i den brede offentlighed. Platformen er imidlertid også vokset til en størrelse, som gør det nødvendigt at indgå stærke partnerskaber, hvis man fortsat skal kunne udfolde dens fulde potentiale. Som institutleder er jeg derfor også glad for, at vi på Arts har indgået et nyt partnerskab med Danmarks største site for forskningsformidling, der baner vej for nye formidlingssamarbejder, og som også betyder, at danmarkshistorien.dk fremover videreføres som en del af Lex - Danmarks nationalleksikon.”

Et tæt samarbejde med Historie om nye formidlingsprojekter

Lex og danmarkshistorien.dk deler en fælles ambition om at levere forskningsbaseret, faktuel viden til den brede befolkning. Det er en ambition, der også fremadrettet bliver mulighed for at løfte i fællesskab i den fortsatte udvikling af sitet.

”Mere end 100 af skribenterne på danmarkshistorien.dk er allerede fagansvarlige på Lex, og Lex ønsker også fremadrettet et tæt samarbejde med forskere både fra Historie og andre fagmiljøer om nye formidlingsprojekter,” siger ansvarshavende chefredaktør ved Lex, Erik Henz Kjeldsen.

Institutleder Marie Vejrup Nielsen udtrykker glæde over, at Lex, der har stor erfaring inden for forskningsformidling, har mulighed for at drive sitet videre i samme ånd som hidtil:

”Jeg håber, at forskere på Aarhus Universitet også fremadrettet vil benytte muligheden for at formidle gennem sitet og derved bidrage til den fortsatte udvikling af danmarkshistorien.dk som en uvurderlig kilde til forskningsbaseret viden om vores fortid,” uddyber Marie Vejrup Nielsen.

Fakta om danmarkshistorien.dk

Danmarkshistorien.dk har eksisteret siden 2009 med det formål at give offentligheden og undervisningsinstitutioner kvalificeret information om Danmarks historie formidlet af fagfolk. En stor del af materialet er udarbejdet af historikere, arkæologer og andre forskere fra Aarhus Universitet. I 2010 modtog danmarkshistorien.dk Videnskabsministeriets Forskningskommunikationspris som anerkendelse for den særlige indsats for at formidle forskning til en bred offentlighed.

Fakta om Lex.dk

Lex er Danmarks nationalleksikon. Sitet er reklamefrit og frit tilgængeligt for alle. Lex er med flere end 240.000 artikler og ca. 1,6 mio. månedlige besøg Danmarks største site for forskningsformidling.

Læs også pressemeddelelse fra Lex.dk

Marie Vejrup Nielsen