Aarhus Universitets logo
English
Fabula-NET: A Deep Neural Network for Automated Multidimensional Assessment of Literacy Fiction and Narratives
I et nyt forskningsprojekt skal kunstig intelligens beriges med forskning inden for litteraturvidenskaben. Formålet er at give en bedre forståelse af litterær kvalitet og dermed skabe et mere kvalificeret system til at vurdere litterære værker til gavn for både forlæggere, forfattere, bibliotekarer…
Det findes der måske ikke et entydigt svar på, men i Aarhus har professor i Informationsvidenskab, Peter Dalsgaard, allieret sig med eksterne erhvervspartnere og i tæt samarbejde med dem er han i fuld gang med at udvikle en platform, hvor man kan tappe ind i befolkningens innovationskraft for at…
Hvordan styrker vi forbindelsen mellem teori og praksis på læreruddannelsen, så den nyuddannede lærer undgår praksischok? Magasinet Asterisk har talt med to DPU-forskere om, hvordan lærerstuderende kan øve sig på at være reflekterende praktikere, der formår at bruge teoretisk viden til at…
Ny antropologisk kortlægning af kunst-og kulturinitiativer på hospitaler peger på, at disse bidrager til fysisk og mental velbefindende blandt patienter, pårørende og personale.
Europa-Kommissionen har udnævnt 'Center for den Digitale Omstilling i Byer og Samfund' ved Aarhus Universitet (AU DITCOM) til én af Europas førende innovatorer for sit arbejde med det digitale pilotprojekt SynchroniCity.
I Danmark er vi i stigende grad opmærksomme på unges trivsel og mistrivsel, og flere undersøgelser peger på bekymrende trivselsproblemer blandt de unge. Den nye forskningsoversigt i DPU og NCS’ e-bogsserie ’Pædagogisk indblik’ sætter fokus på elevtrivsel i gymnasiet. Følelsen af at høre til på sit…
Commenting on the power and control of technology the artwork uses the framework of the game 4-Card Monte to explore how we as users are led to believe that we are in control only to find out the game is rigged… The work has been selected for showcase at Ars Electronica Festival.
Ny stor international undersøgelse skal sammenligne, hvordan undervisningen og læringen i skolen er blevet påvirket af coronapandemien i forskellige lande, og hvordan de foranstaltninger, der er indført, har bidraget til håndtering af udfordringerne.
Hvordan tager man turen fra praktik til speciale og videre til en fuldtidsansættelse? Det kan du blive klogere på her, hvor Kirstine West Højlund fortæller sin historie.
Side 51 af 90
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.