Aarhus Universitets logo
English
Kasper Bro Larsen tiltræder som professor pr. 1. august 2020
De nationale test har mødt bred kritik, og politikerne har besluttet at skabe et nyt testsystem. Christian Christrup Kjeldsen, lektor og viceinstitutleder på DPU, mener, vi skal benytte lejligheden til at tænke nyt. Blandt andet skal testopgaverne være i tråd med den faglige virkelighed, eleverne…
Det mener dekan på The Faculty of Arts, Johnny Laursen, der fra hjemmekontoret på en stille villavej i Hasle, har fulgt godt med i nyhedsbilledet under Corona-krisen. Og her har han også noteret små lysglimt, selv om baggrunden er alvorlig. Det samme har flere forskere på fakultetet.
Engang havde eleverne sløjd og håndarbejde i skolen, men når det i dag i stedet hedder håndværk og design, så handler det om meget mere end blot en navneforandring. Ny ph.d.-afhandling sætter fokus på de praktiske fags udvikling i skolen, og hvordan skiftende pædagogiske tanker, nye børnesyn og…
Hvert år udformer kommende antropologer fra Aarhus Universitet en studenterudstilling på Moesgaard Museum. På grund af Coronakrisen har de studerende dog været nødt til at tænke kreativt. Derfor bliver den årlige studenterudstilling en digital oplevelse, der starter den 23. juni.
Mange provinskommuner forsøger at vende dalende indbyggertal med strategier for tiltrækning, men de gør ikke meget for at fastholde de unge, som er vokset op på egnen, siger DPU-forsker Eva Gulløv, som står bag en ny undersøgelse. Lokale kompetenceudviklingsforløb kan være en af løsningerne.
Aarhus Universitets Forskningsfond (AUFF) uddeler hvert år priser til universitetets særligt talentfulde nyuddannede ph.d.er. I år er Sarah Mygind blandt prismodtagerne med sin forskning om mediets betydning for den måde, vi læser på.
Det har en forskergruppe ved Center for Samtidsreligion på Aarhus Universitet undersøgt. Facebook har måske ikke overraskende været den mest udbredte informationskanal blandt de anerkendte trossamfund under nedlukningen, men der er også mere bemærkelsesværdige resultater i undersøgelsen.
Det har været et særkende ved dansk uddannelsestradition, at musikundervisning skulle være for alle. Men der er en voksende ulighed i musikundervisning i skoler og gymnasier, og på professionshøjskolerne er musikfaget blevet alvorligt svækket i lærer- og pædagoguddannelserne. Det påpeger en ny…
Bevillingen modtages til projektet: Illicit Antiquities in the Museum
Side 54 af 90
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.