Aarhus Universitets logo
English
Professor Rubina Raja modtager forskningspris for sin fremragende grundforskning, tværfaglige forskningsindsatser og nytænkende anvendelse af forskningsresultater.
DPU-leder Claus Holm har aflyst en planlagt forsker- og konsensuskonference om nationale test. Han opfordrer til at tage kritikken af nationale test meget alvorligt og tager initiativ til et nyt akademi for udvikling af pædagogiske test og evaluering i grundskolen.
Nyt forskningsnotat fra følgeforskningen af læringsprogrammet ’Lær for Livet’ viser en positiv sammenhæng mellem et længerevarende fagligt løft i matematik og øget trivsel blandt de deltagende anbragte børn.
Forskere fra Aarhus Universitet har sammen med VIVE, Aarhus Kommune samt Erhvervsakademi Aarhus modtaget en bevilling fra VELUX FONDEN til et projekt, de kalder LIVSTEGN. Projektet sker i tæt samarbejde mellem forskere, demente, pårørende og plejepersonale.
Et nyt internationalt forskningsprojekt, som professor MSO Mikkel Rytter skal indgå i, har netop fået tildelt en millionbevilling fra Nordforsk til at undersøge forholdet mellem migration, fortjeneste og velfærdsydelser.
Med en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond skal ph.d. i lingvistik Anne Mette Nyvad lede et nyt forskningsprojekt, der skal granske sprogets muligheder.
Forældre med lange videregående uddannelser er mere aktive, når de skal vælge skole til deres barn sammenlignet med andre forældre. Denne forskel i skolevalgsstrategier er dog ikke et udtryk for, at højtuddannede forældre ønsker noget andet af deres barns skole end andre forældre, og det fører kun i…
Sammenlignet med andre lande har danske 8.-klasseelever en høj grad af teknologiforståelse, og deres lærere er dem, der anvender it allermest i undervisningen. Det viser resultaterne af en ny, international undersøgelse af elevers computer- og informationskompetencer samt datalogiske tænkning.…
Børn i udsatte positioner klarer sig bedre i skolen og senere i tilværelsen, hvis de kommer i dagtilbud af høj pædagogisk kvalitet. Det er en del af pædagogers faglighed at skabe social forandring, siger Kirsten Elisa Petersen fra DPU, Aarhus Universitet. Hun har skrevet den anden forskningsoversigt…
Danske 10-årige elever er gode til at læse på en skærm. Men vi opøver de grundlæggende læsekompetencer ved at læse på papir. Sådan lyder en af konklusionerne, når en analyse af resultaterne fra ePIRLS 2016 præsenteres på et pressemøde på DPU, Aarhus Universitet i dag.
Side 60 af 89
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.