Aarhus Universitets logo
English
Der er brug for et kvalitetsløft af den pædagogiske praksis i vuggestuer. Det kræver mere struktur i børnenes hverdag, og det skal ske gennem en bedre organisering af det pædagogiske arbejde. Det viser en ny ph.d.-afhandling fra Aarhus Universitet. Afhandlingen stiller spørgsmål ved den frie leg og…
Hvordan kan it understøtte og udfordre den pædagogiske og didaktiske praksis i daginstitutioner, i undervisningen i grundskolen og på ungdomsuddannelserne? Det bliver temaet på en konference på Aarhus Universitet, Campus Emdrup i København, d. 14. maj.
Ordblindeefterskoler har succes med at lære ordblinde unge at læse. De bryder tabuet og styrker de unge både fagligt og socialt. Opskriften lyder bl.a. på lektiehjælp, it-redskaber og kompetente lærere. Det konkluderer en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.
I Spanien satser regionale myndigheder på et tæt samarbejde med den frivillige sektor og opbygning af socioøkonomiske virksomheder for at komme ud af den økonomiske krise. Det er væsentlige erfaringer, som man med fordel kan overføre til Danmark, lyder det fra VERSO – Volunteers for European…
Den skriftlige trussel mod bygningerne på Tåsingegade var falsk alarm. Det konkluderer Østjyllands Politi efter at have gennemsøgt hele området og bygningerne.
I en ny skolehistorisk bog sætter forskere fra Aarhus Universitet fokus på, hvordan grundskolens form og indhold historisk har forholdt sig til de børn, der afviger fra normalen og derfor har svært ved at passe ind.
Mobbeforekomster og klassekultur, digital mobning, voldelige computerspil samt forældre- og lærerpositioner i mobning. Det var nogle af de emner, der var oppe på konferencen – Mobning gentænkt. Forskernes hovedbudskab lød: Jo stærkere fællesskab, jo mindre mobning.
Side 77 af 86
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.