Aarhus Universitets logo
English
Religionsvidenskabeligt Tidsskrift gik for få år siden også over til at være tilgængelig som elektronisk tidsskrift. Det har vist sig at være en succeshistorie med over 23.000 downloads på et år.
I 2014 er det 200 år siden, der blev indført undervisningspligt for alle børn i Danmark. Den 3. februar åbner jubilæets protektor, H.K.H. Kronprinsesse Mary, officielt dørene til et år med udstillinger, skolefester, Danmarks største morgensang, landsdækkende temauge på alle skoler og meget mere.
Fra den 1. september 2014 er der mulighed for at tage en ny, engelsksproget kandidatuddannelse i Sustainable Heritage Management på Aarhus Universitet. De færdige kandidater vil kunne finde beskæftigelse indenfor blandt andet museums- og kulturarvssektoren.
Børn prioriterer højt at være søskende, men det er et slidsomt arbejde, især i skilsmissefamilier med flere hjem, mange søskenderelationer og forældre, der er ivrige efter at skabe søskendeskab mellem sammenbragte børn, viser ny forskning fra Aarhus Universitet.
Et fælles europæisk udviklings- og forskningsprojekt inddrager frivilligt arbejde i indsatsen mod Europas arbejdsløshed. De gode erfaringer er nu samlet og skal formidles mellem landene. Aarhus Universitet leder og koordinerer projektet.
Danske skoleelever går tilbage i matematik i årets PISA-undersøgelse, men ligger fortsat en smule over det internationale gennemsnit. I læsning er det gået en anelse fremad. Samlet set ligger vi på samme niveau som ved sidste PISA-undersøgelse i 2009.
Matematiklærere og forskere fra hele Norden mødtes ved en tredages konference for at blive klogere på matematikvanskeligheder og hvilke indsatser der virker.
Unges læsefærdigheder, målt i PISA-test, er ikke afgørende for, om de unge fuldfører en ungdomsuddannelse eller ej. Det viser en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.
Standarder, screening og systematiske metoder i dagtilbud kan gøre børn mere skoleparate. Men det kræver solide pædagogiske indsatser både i vuggestue og børnehave. Det er budskabet i en ny undersøgelse fra Aarhus Universitet.
På BA HUM-faget Communicating (in) the City studerer vi kommunikation i og med byen. Som en del af undervisningen fik de studerende til opgave at lave en intervention i byen. Holdets ide var at lave en event der overraskede og opmuntrede cyklister der cyklede op ad bakke en mandag morgen.
Side 76 af 89
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.