Aarhus Universitets logo
English
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Arts har skabt en pædagogisk videndelingsportal, hvor undervisere kan dele deres bedste eksempler på vellykket undervisning med hinanden.
Mobning trækker et angstspor efter sig. Elever, der bliver mobbet meget, har et overraskende højt angstniveau, lyder det fra forsker fra det omfattende mobbeforskningsprojekt på Aarhus Universitet, eXbus.
Et kranie med et stort hul i baghovedet og en lårbensknogle, der er hugget midt over. Skader på skeletter og fund af økser, spyd, køller og skjold bekræfter, at der har været voldsomme kampe i Alken Enge ved Skanderborg.
Hvad sker der, når mennesker interagerer med hinanden? Når vi arbejder sammen, taler sammen, og når vi forstår og misforstår hinanden? Hvilke mekanismer er i spil? De videnskabelige discipliner har hvert deres bud, men sammen kan de skabe ny og mere viden på tværs af fag, teorier og metoder. Og det…
I disse dage afholder Aarhus Universitet en sagakonference, og interessen for at deltage i konferencen har været overvældende stor. Omkring 350 forskere fra mere end 20 forskellige lande er med til at understrege, at sagaer er et forskningsfelt med stor international bevågenhed.
Hvad har byer aktuelt og historisk fået ud af at huse OL? OL er både et økonomisk, et kulturelt og et politisk projekt. Hvilke gevinster og udfordringer er der forbundet med at ville lade OL være generator i byudvikling, byliv og bybranding. Fem spørgsmål til ídéhistoriker og kulturanalytiker Louise…
Professor i semiotik Frederik Stjernfelt undersøger det symbol, som vi allesammen kender De Olympiske Lege på. Men hvordan opstod idéen med de fem ringe? Og hvad viser symbolet i det hele taget?
Litteraturforsker Stefan Kjerkegaard behandler den olympiske hymne, som siden 1960 har åbnet De Olympiske Lege. Den er fuld af højtravende ord – men holder budskabet og er lyrikken stadig til stede i de moderne lege?
Under OL er der to aktører: idrætsudøverne og publikum. Fælles for dem er, at de tager del i eller er vidne til en praksis, der deler mange fællestræk med en religiøs praksis. Fem spørgsmål til religionshistoriker, Marianne Qvortrup Fibiger, om den religiøse ”disciplin” under OL.
Side 81 af 85
Søger du en ekspert inden for kultur, kommunikation, medier, religion, sprog eller pædagogik? Kontakt en pressemedarbejder.